7. - 9. klasse 6 lektioner Dansk 4 personer

• Kan du forberede, optage og klippe en bogtrailer

• Har du kendskab til og kan i praksis anvende montagen som fortælle- og klippeteknik

• Kan du bruge udvalgte filmiske virkemidler til at skabe spænding, stemning og følelser

• Kan du vække interesse for bogen hos andre elever

• I grupper skal I forberede, optage og klippe en bogtrailer til en bog, som I har læst.

• En bogtrailer er en videoreklame, lidt ligesom en filmtrailer.

• I skal bruge montagen som fortælle- og klippeteknik.

• I skal også bruge udvalgte filmiske virkemidler for at skabe stemning og gøre bogtraileren spændende at se på.

• I slutter med at vise jeres bogtrailer for klassen og give hinanden feedback.

Hvad er montage?

En montage er en samling af indstillinger og korte uddrag af scener, der bryder historien op i små bidder – ligesom I kender det fra filmtrailere.

1. Forkort tiden!

I kan bruge montagen til at vise hovedkarakterens udvikling i forkortet form. Det kan fx være en person, der træner til et vigtigt stævne. I glimt ser vi personen lave en række krævende øvelser. På den måde kan mange dages træning vises på 10 sekunder. Og her bliver tiden forkortet i klipningen.

2. Skab en bestemt stemning!

Vær tro mod bogens genre og historie og vis, hvordan hovedkarakteren har det i en vigtig scene. Som pigen, der er skrækslagen og flygter væk fra sin forfølger i en skov. Eller en forelsket dreng, der går i solskinnet, sender en sms med et hjerte eller ligger og kigger drømmende op i en trætop. Det kan også være en person, der bliver moppet eller har mistet en nær ven eller et familiemedlem og derfor ses sidde alene med sænket hoved og sammenbøjede ben op ad en grå mur.

3. Vis et bestemt miljø

Hvis miljøbeskrivelsen i bogen spiller en vigtig rolle for handlingen, kan I fx lave en montage af hovedpersonen i et hektisk storbymiljø med høje bygninger og trafik, der går ind og ud af butikker etc. Eller det kan være en festscene, som I nemt kan lave ved at lade en gruppe piger mødes på et toilet, hvor de sætter håret, lægger make up eller deler hemmeligheder. Festmusikken høres som dunkende rytmer i baggrunden.

4. Etabler et bestemt tema med symbolske billeder

Med ganske få effektfulde virkemidler kan I slå bogens tema an med symbolske billeder. Fx en edderkop i sit spind og truende musik for at signalere børn, der er fanget i et spind af frygt og løgne. Det kan også være en rekvisit, der er gået i stykker fx knust glas, en revne i en mur, der kan symbolisere en skilsmisse, et brudt venskab etc. Eller det kan være en vissen blomst, der kan symbolisere død.

Gennemgå ’Hvad er montage’ på klassen.

Planlæg jeres bogtrailer:

• Diskuter hvad I gerne vil have med i jeres bogtrailer og udfyld bogtrailer skabelonen:

• Hvad synes I er spændende eller vigtigt ved historien? Vælg gerne 1-3 bestemte scener.

• Hvilke følelser har hovedpersonen her?

• Hvilken stemning passer til de scener, I gerne vil vise uddrag fra?

• Vælg mindst 2 af de 4 måder at skabe montage på

• Find på en billedhistorie til jeres montage. Hvis bogen indeholder centrale overnaturlige elementer eller andet, som I ikke selv har mulighed for at optage, må I gerne supplere jeres egne optagelser med enkelte billeder og videoklip fra nettet

• Der må max være 2 replikker. I stedet skal lydsiden bestå af stemningsmusik, reallyde og effektlyde

• I må ikke afsløre bogens klimaks, men må gerne lægge op til det eller skabe en åben slutning

• Fordel rollerne mellem jer: to karakterer, filmfotograf og lydmand

Optag jeres filmtrailer:

• Før I begynder at optage jeres film, skal I have set dette video-essay: DROP DET DOVNE KAMERA.

• Jeres bogtrailer skal nemlig rumme forskellige:

• Billedbeskæringer

• Synsvinkler

• Perspektiver

• Kamerabevægelser

• Husk at optage jeres scener med forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver, så I har flere indstillinger at vælge imellem, når I skal klippe jeres bogtrailer.

• Kom fx tæt på karaktererne, så vi kan afkode deres følelser

• Kom tæt på vigtige rekvisitter

• Skab overblik over scenens location med totaler/supertotaler

• Se, hvordan I importerer, redigerer og eksporterer en kort fiktionsfilm i WeVideo

• Vis jeres bogtrailer for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

• Hvad får vi at vide om hovedkarakteren?

• Hvilken situation befinder hovedkarakteren sig i?

• Hvilke af de 4 montageformer er brugt? Hvordan virker de?

• Hvilke følelser og stemninger etablerer bogtraileren?

• Hvilke filmiske virkemidler er mest vellykkede? Hvorfor?

• Hvad er det mest vellykkede ved bogtraileren?

• Får I lyst til at læse bogen nu? Hvorfor?

Drop det dovne kamera

• Flyt kameraet ofte og optag hver scene med forskellige billedbeskæringer, perspektiv og synsvinkler. Så bliver jeres film nemlig spændende at se på

• Se videoeksemplerne:

• Med dovent kamera, hvor kameraet filmer fra samme sted

• Uden dovent kamera, hvor kameraet flyttes ofte