Gør maleriet levende

 

Udstyr:

Elevernes mobiler og ekstern mikrofon, hvis I har adgang til disse på skolen. Dog er det kun i nogle af filmene, at der lægges op til dialog. I de andre film kan den eksterne mikrofon undværes. Det device, eleverne bruger til at klippe deres film.

Programmer:

Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film sammen før, anbefaler vi Wevideo på SkoleTube.

Tidsforbrug: 

4 lektioner

  •   20 min. til præsentation af forløbet og kort gennemgang af maleriernes stilarter

  •   20 min til idéudvikling af handling

  •   60 min. til optagelse af filmen

  •   60 min. til upload af optagelser og klipning af filmen*

  •   20 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

*Hvis eleverne ikke har erfaringer med klipning af film, skal der afsættes mere tid til, at de lærer klippeprogrammet at kende. Vi anbefaler også, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.

Fagligt fokus:

Eleverne får viden om og praktisk erfaring med stilarter, genretræk og formsprog ved at remediere et maleri til en lille film. Eleverne arbejder med billedkomposition, farvevalg, lys og skygge-effekter. I klippeprogrammet eksperimenterer de med elementær billedbehandling – som justering af lys, kontrast, farver og enkelte filtre. Eleverne trænes endvidere i at få og give feedback til andre på deres produkter.

Filmisk fokus:

Eleverne får viden om og praktisk erfaring med at fremstille levende billeder med afsæt i et maleri. De får viden om og trænes i optagelse og efterproduktion ved at udarbejde et dramatisk produkt – i dette tilfælde en lille film på 1-2 scener. For at skabe god billedvariation og dynamik i filmen skal eleverne arbejde med følgende filmiske virkemidler i optage- og klippeprocessen:

  •       Billedbeskæringer

  •       Perspektiver

  •       Synsvinkler

  •       Kamerabevægelser

OBS:

Klassen behøver ikke at have arbejdet med de stilarter, som malerierne repræsenterer (symbolisme, ekspressionisme, impressionisme, naturalisme, realisme, surrealisme m.fl.). Dog anbefales det, at du giver eleverne en kort intro til stilarterne – som kickstarter til elevernes videre arbejde med deres film.

Du afgør om klassen kan vælge mellem alle 6 malerier, færre eller om alle grupper skal remediere det samme maleri.

Gruppernes størrelse afhænger både af valg af maleri og antallet af karakterer, som grupperne har med i deres historie. Ud over en fotograf og skuespillere, kan der være en lydmand (hvis I har eksterne mikrofoner) og en instruktør, som guider skuespillerne og tjekker optagelserne igennem med fotografen på location.

I modsætning til de afbildede voksne personer i malerierne, lægger vi op til, at eleverne vælger karakterer til deres film, der er ca. jævnaldrende med dem selv. Det samme gælder handlingen, som skal være i sync med elevernes eget liv. Det skaber nemlig langt mere troværdige historier.

Du skal aftale med eleverne, om deres film skal foregå på skolens grund eller om de må vælge locations i nærheden af skolen. Vi anbefaler dog, at eleverne vælger andre locations end genkendelige lokaler på skolen, med mindre handlingen bevidst foregår på skolen.

I optagelsesprocessen vil der være fokus på følgende filmiske virkemidler: Billedbeskæring, synsvinkler og perspektiv. Hvis eleverne ikke har arbejdet med disse filmiske virkemidler før, anbefaler vi, at du afsætter yderligere 30 min. til gennemgang af disse. På denne portal finder du korte beskrivelser af disse her:

Hvad er billedbeskæring?

Hvad er er perspektiv?

Hvad er synsvinkel? 

Vi lægger op til, at grupperne optager hver indstilling to gange med brug af forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver. Denne proces er vigtig med henblik på den efterfølgende klippeproces, netop for at kunne skabe god billedvariation og dynamik i filmen.

I klippeprocessen anbefaler vi, at grupperne splittes op i 2 og klipper en filmversion hver, hvis de er 4 eller flere i gruppen. Dette sikrer, at alle elever får hands on på klipningen.

Eleverne skal eksperimentere med forskellige effekter for at komme tæt på maleriets stemning og stilart. Disse effekter findes i de fleste klippeprogrammer.

Ved den afsluttende feedback kan du fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper, således at en gruppe skal holde øje med handlingen under visningen osv. Ved en ny film får samme gruppe et nyt fokuspunkt.

Du kan også vælge, at to grupper går sammen, ser de 4 film og giver hinanden feedback ud fra de to første punkter vedrørende ligheder og forskelle mellem maleri og film. Derefter opsamling på klassen, hvor I genser filmene og diskuterer dem ud fra de sidste to punkter.