4. - 6. klasse 2 lektioner Billedkunst 2 personer

 

   

Mobil

Computer

 

 

Når du har gennemført øvelsen:

 

  • Kan du tage billeder, hvor du er aktiv og viser, hvad du kan lide i din fritid

  • Kan du tage billeder med brug af forskellige beskæringer, vinkler og perspektiver

  • Kan du lave en fotoserie med brug af underlægningsmusik, som passer til stemningen

 

 

 

 

Om øvelsen

  • I makkerpar skal I lave to portrætserier - en af jer hver

  • I skal finde ud af, hvad I hver især godt kan li’

  • I skal forberede, hvor det vil være fedt at tage billederne, hvad I skal have på og hvad I skal bruge

  • I skal indsætte jeres fotos i et billedprogram og lægge underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

Husk! Vend mobilen vandret

 

 

Før optagelse

 

Fordel roller: 

  • I portrætserien af den ene er den anden fotograf

  • Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller.

Vælg steder:

  • Vælg steder, der passer til de aktiviteter, I gerne vil vise

 

 

 

 

Under optagelse

 

  • Personen foran kameraet må kun kigge i kameraet på sidste foto

  • Personen skal være aktiv med sin hobby

  • Billederne skal tages fra forskellige:

    • Billedbeskæringer – vi skal både helt tæt på aktiviteten i nær, og vi skal se personen i fuld figur i total

    • Perspektiver – frø, normal, fugl

    • Vinkler – forfra, fra siden, bagfra

  • Tag mange billeder, så I har noget at vælge imellem til jeres to fotoserier på hver 6 fotos

 

 

Redigering

  • Hver især indsætter I jeres fotos i af jer selv i et program, fx WeVideo

  • Udvælg 6 forskellige fotos – på det sidste kigger personen i kameraet

  • Læg underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

  • Find ud af hvor hurtigt du skal skifte mellem billederne, så det passer til stemningen (1-3 sekunder)

 

 

Præsentation og feedback

 

Gå sammen med et andet makkerpar. Vis jeres portrætserier for hinanden og giv feedback:

  • Tjek først om portrætserien har fulgt spillereglerne - svar ja eller nej og begrund jeres svar:

    • Er personen aktiv med sin hobby?

    • Passer stedet og påklædningen til aktiviteten?

    • Kigger personen kun i kameraet på sidste foto?

    • Passer underlægningsmusikken til portrætserien?

  • Beskriv de filmiske virkemidler:

    • Hvilke billedbeskæringer er der brugt?

    • Hvilke perspektiver er der brugt?

    • Hvilke kameravinkler er der brugt? (forfra, fra siden og bagfra)

    • Hvordan passer de til det vi ser på billedet?

    • Hvad synes I er mest vellykket ved portrætserien?

 

Øvelse 1

- Portrætserie - mig i min fritid

Klassetrin: 4. - 6. klasse

Fag: Billedkunst

Antal elever: 2

Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i et program. 

Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Som eksempel på, hvordan eleverne opstiller deres billeder, har vi brugt Wevideo

Tidsforbrug: 2 lektioner

  • 20 min. til præsentation af forløb og teoridel 

  • 30 min. til at tage billeder

  • 25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser

  • 15 min. til at præsentere og give feedback på billederne med en ny makker.

Om øvelsen

 

Vær obs på, at eleverne holder mobilen vandret, når de tager billeder.

Fagligt fokus:

 

Filmisk fokus: