7. - 9. klasse 2 lektioner Dansk 4 personer

 

     

Mobil

Mikrofon

Computer

 

Sådan laver I en dialogscene:

 

 

 

Når du har gennemført øvelsen:

 

  • Kan du udvikle en lille historie på baggrund af en nul-tekst med replikker

  • Kan du vise relationen mellem to karakterer

  • Kan du optage og klippe en filmscene med brug af udvalgte filmiske virkemidler

 

 

Her er et filmeksempel produceret af elever:

 

Om øvelsen

  • I skal optage og klippe en filmscene på ca. 1 min. ud fra en nul-tekst, hvor replikkerne er skrevet til jer

  • I skal finde på en handling, der passer til replikkerne

  • I skal arbejde med karakterernes følelser og reaktioner, så det bliver troværdigt

  • I skal bruge udvalgte filmiske virkemidler, så jeres film bliver spændende at se på

  • I slutter med at vise jeres film for klassen og give hinanden feedback på jeres film

Her er et andet filmeksempel produceret af elever:

 

 

Før optagelse

 

 

 

Planlæg jeres nul-tekst historie

 

Husk! Vend mobilen vandret Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p

 

 

Under optagelse

 

Tal om skuespillernes, fotografens og lydmandens rolle under optagelserne på klassen:

Til fotografen:

  • Optag hver indstilling 2 gange:

    • 2 x optagelse med begge karakterer i billedet (Master shot)

    • 2 x optagelser over skulderen på den ene karakter

    • 2 x optagelser over skulderen på den anden karakter

    • Efterfølgende kan I supplere optagelserne af dialogen med forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver. Det er for at gøre jeres filmscene spændende at se på

    • Det kan fx ske ved, at I bruger disse billedbeskæringer og perspektiver:

      • Billedbeskæringer:
        • Skab overblik over stedet og situationen (total)

        • Kom tæt på vigtige detaljer (nær)

      • Perspektiver:

        • Normal

        • Fugl og frø, så I viser magtforholdet mellem karaktererne

Til lydmanden:

  • Hold mikrofonen så tæt på karaktererne som muligt, når de taler uden at du eller mikrofonen kommer med i billedet

  • Optag atmosfærelyde fra stedet, så vi også kan høre, hvor vi er


Til karaktererne:

  • I må gerne ændre lidt i replikkerne, så de bliver naturlige for jeres karakterer at sige

  • Vær troværdige i jeres følelser og reaktioner. Pas på med at overspille!

 

 

Redigering

  • Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres film sammen. 

  • Se denne tutorial, hvordan du klipper video i iMovie på en iPhone
  • Hvis det er første gang I klipper en film: 

 

  • Se, hvordan I importerer, redigerer og eksporterer en kort fiktionsfilm i WeVideo

 

 

 

 

Præsentation og feedback

 

Vis jeres film for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

  • Hvordan synes I, at handlingen passer til replikkerne?

  • Er det tydeligt, hvordan historien udvikler sig? Begrund jeres svar

  • Beskriv karaktererne:

    • Hvordan er deres relation?

    • Er der et tydeligt magtforhold imellem dem?

      • Hvordan kan I se det?

  • Beskriv fotograferingen - vis eksempler på:

    • Totaler (begge karakterer ses i billedet)

    • Over-skulderen-skud. Hvordan virker de?

    • Forskellige billedbeskæringer

      • Hvordan virker de?

    • Forskellige perspektiver

      • Hvordan virker de?

  • Hvad er jeres samlede indtryk af filmscenen?

  • Hvad fungerer godt og hvorfor?