Øvelse: Welcome to my town!

Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelser og det device, eleverne bruger til at klippe deres film.

Hvis skolen råder over eksterne mikrofoner (som passer til smartphones), anbefaler vi, at grupperne får udleveret én hver. Det vil højne filmenes lydkvalitet. Hvis I ikke har adgang til eksterne mikrofoner, udgår lydmandens funktion, hvorfor det vil være optimalt at nedsætte 3-mandsgrupper.

Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film sammen før, anbefaler vi Wevideo, der ligger på SkoleTube.

4 lektioner:

• 10 min. til præsentation af forløbet og formidling af hjemmeopgave + filmeksempler
  • 25 min. til forberedelse af præsentationer
  • 10 min. til gennemsyn af og dialog om video-essays, ‘Flyt kameraet’ og ‘Billedhistorie i dokumentarfilm’
  • 60 min. til optagelse af 1-3 steder*
  • 60 min. til klipning af filmen**
  • 15 min. til præsentation og feedback på gruppernes film på klassen

*Antallet af steder afhænger af afstanden fra skolen til stederne. Det anbefales, at stederne ligger i cykelafstand fra skolen.
**Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi, at I afsætter ekstra tid til, at grupperne først orienterer sig i vores videotutorials i klipning.

Fagligt fokus: Eleverne trænes i at anvende engelske ord og fraser fra et enkelt fagsprog. De lærer at tale om faktuelle emner i et engelsk hverdagssprog og med klar og tydelig udtale. De får praktisk erfaring med at tilpasse en sproglig fremlæggelse efter modtager – i dette tilfælde som turistguides for en fiktiv klasse fra udlandet, der kan forstå engelsk. Endelig trænes eleverne i at give feedback til andre på engelsk.

Filmisk fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en mindre filmproces fra idé til færdigt produkt. De opnår viden om udvalgte filmiske virkemidler, optagelse og efterproduktion ved at udarbejde et dokumentarisk produkt – i dette tilfælde en turistfilm.

For at skabe god billedvariation og dynamik i turistfilmen skal eleverne arbejde med følgende filmiske virkemidler i optage- og klippeprocessen:

• Billedbeskæringer
  • Perspektiver
  • Kamerabevægelser

OBS:
Inden I starter på forløbet, skal grupperne have valgt 1-3 steder, som de synes er interessante.

Redigeringsprocessen: Hvis der nedsættes 4 mandsgrupper anbefaler vi, at grupperne deler sig i to og klipper hver deres version af filmen. Således sikres det, at alle eleverne får hands on på klippeprocessen.