4. - 6. klasse 2 lektioner Teknologiforståelse 2 personer

iPhone

Mikrofon

Computer eller iPad

Når du har gennemført øvelsen:

• Har du fået en fornemmelse af, hvad green screen er

• Kan du bruge green screen til at udtrykke dine følelser og tanker

Om øvelsen

• I denne øvelse skal i arbejde med teknikken “green screen”

• I kommer til at opleve, hvordan man kan bruge teknikken til at lave visuelle effekter på film

Før optagelse

• Se videoen - “Green Screen”

• I skal bruge et grønt stykke papir.

Husk! Vend mobilen vandret Hold kameraet stille evt. på stativ Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i opløsningen 720p

Under optagelse

• Stil jer op ad en væg(Husk der må ikke være grønt bag jer eller på jer)

• Film hinanden føre papiret i et langsomt tempo vandret og lodret forbi jeres hoveder

• Eksportér jeres film over i et redigeringsprogram (f.eks. Keynote)

• Marker jeres ansigt i en farve og indsæt emojis, figurer eller billeder på det markerede område

• Gem billedet

• Indsæt billedet i iMovie

• Indsæt herefter videoen fra punkt 2, ved hjælp af green screen funktionen, i iMovie

Redigering

Præsentation og feedback

Vis jeres film for hinanden.

• Snak efterfølgende om:

• Hvad fungerede godt?

• Hvad var udfordrende?

• Hvordan kan man ellers bruge green screen-funktionen?

Øvelsen kan varieres på et utal af måder. Vi lægger f.eks. op til at man kan bruge den i biologi i forbindelse med kroppens anatomi. Lad her eleverne markere og indsætte kroppens organer på et totalbillede af eleven.

I dansk kan man bruge øvelsen til at lave en personkarakteristik, hvor man både kan lege med indre og ydre personkarakteristik. Den indre, hvor man placerer “følelser” eller egenskaber inde i kroppen, og den ydre, hvor man finder beklædningsgenstande, som er typisk for figuren og lægger green screen ind over.

Det er vigtigt at huske eleverne på, at fotografen skal holde kameraet så stille som overhovedet muligt i forbindelse med punkt 2 i “Trin for trin”-guiden. Brug evt. et stativ.