Bogtrailer - podcast

Udstyr: Elevernes mobiler og ekstern mikrofon til at optage podcasten, og det device, eleverne bruger til at klippe podcasten.

Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at redigere lyd før anbefaler vi Soundation eller Wevideo, som begge ligger på SkoleTube

Tidsforbrug: 4 lektioner

• 5 min. til præsentation af forløbet
  • 15 min. til gennemgang af de 4 dogmer, de 4 lydkilder og skabelonen
  • 20 min til idéudvikling af indhold og valg af lydkilder
  • 20 min. til optagelse af reallyde på udvalgt location
  • 20 min. til valg af andre lydkilder og evt. forberedelse og indtaling af fortællerstemme
  • 40 min. til klipning af podcasten*
  • 15 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

* Hvis eleverne ikke har erfaringer med redigering af podcast, anbefaler vi, at I afsætter i alt 60 min. på, at eleverne først orienterer sig i vores videotutorials i redigering og derefter klipper deres podcast sammen

Fagligt fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en bogtrailer som podcast fra idé til færdigt produkt. De arbejder med podcast som lydreklame og dramaturgiske greb som anslag og åben slutning fortalt gennem lyd. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

Auditivt fokus: Eleverne trænes i at anvende forskellige former for lyd – reallyd, lydeffekter, underlægningsmusik og fortællerstemme – til at etablere spænding, stemning og følelser. Eleverne trænes også i at klippe en bogtrailer ved at mixe forskellige lydkilder i flere lydspor.

OBS: Under præsentation og feedback delen kan du fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper. Ved en ny bogtrailer får samme gruppe et nyt fokuspunkt