7. - 9. klasse 4 lektioner Dansk 2 - 3 personer

 

   

Mikrofon

Computer

 

 

Når du har gennemført øvelsen:

 

  • Kan du forberede, optage og klippe en bogtrailer som podcast ud fra 4 dogmer

  • Kan du eksperimentere med reallyde, fortællerstemme, lydeffekter og underlægningsmusik for at skabe spænding, stemning og følelser

  • Kan du vække interesse for bogen hos andre elever

 

 

Om øvelsen

  • I grupper skal I forberede, optage og klippe en bogtrailer som podcast på max 1 min. til en bog, som I har læst

  • I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast

  • I skal skabe et spændende lydunivers, der pirrer til jeres kammeraters nysgerrighed, så de får lyst til at læse bogen

  • Det gør I ved at lave en podcast, der mixer minimum to lydkilder - fx reallyde eller en fortællerstemme med fede lydeffekter eller stemningsskabende musik

  • I afspiller jeres podcast for klassen og giver hinanden feedback

 

 

Bogtrailer som podcast
En bogtrailer som podcast er en lydreklame for en bestemt bog. Når I laver podcast kan I reklamere for bøger inden for alle genrer og om alle emner.

 

 

 

Før optagelse

 

I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast:

 

I inddeles i 2-3-mands grupper.

Diskutér, hvad I gerne vil have med i jeres podcast ved at udfylde skabelonen (husk at lave en kopi)

 

 

Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

  

 

Under optagelse

Optag jeres podcast:

  • Optag alle reallyde fra jeres valgte scene(r):

    • Lyde fra den location, scenen foregår på.

    • Hovedkarakterernes replikker, handlinger (lyden af det, de laver, deres bevægelser, gang, løb) og følelser (vejrtrækning, skrig, gråd, grin, sang, fløjten, hvisken etc.)

    • Kom fx tæt på karaktererne med mikrofonen, så vi kan afkode deres følelser.

 

 

Redigering

  • Læg jeres optagelser ind i et redigeringsprogram og klip jeres optagelser sammen på flere spor fx Wevideo eller Soundation på Skoletube.dk, som kan lave lydoptagelser i flere spor

 

 

Præsentation og feedback

Afspil jeres podcast for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

  • Anslaget:

    • Hvilke lydkilder er brugt i anslaget?

    • Kan I forstå hvad der sker?

    • Hvilken stemning etablerer anslaget?

    • Gør anslaget jer nysgerrige efter at høre mere?

  • Midten - frem til før slutningen:

    • Er der brugt andre lydkilder her?

    • Hvis ja, hvilken funktion har de?

  • Slutningen:

    • Hvordan slutter podcasten?

    • Er det en åben slutning? Hvorfor, hvorfor ikke?

  • Hele podcasten:

    • Hvad synes I er det mest vellykkede ved podcasten?

    • Får I lyst til at læse bogen nu? Hvorfor?

 

 

 

Dogme 1: Start stærkt!

 

  • I skal lave et anslag* på 5-10 sek., der giver lytterne lyst til at høre mere

  • Anslaget kan være ‘in medias res’ - det betyder her og nu - altså midt i et spændende sted i romanen. Fx dér, hvor hovedpersonen kommer ud for noget farligt, dramatisk eller afgørende, der har betydning for hovedpersonen

  • Anslaget kan også etablere en bestemt stemning, der passer til hovedpersonens følelser et sted i romanen. Fx fuglesang og lyse violiner i baggrunden for at etablere en stemning af lykke og romantik. Eller lyden af kirkeklokker, et trist stykke musik og en person, der snøfter for at etablere en sørgelig stemning 

*Anslag: Et anslag betyder indledning. Det er podcastens begyndelse, der skal fange lytternes interesse og give en forsmag på bogens tema, genre eller stemning.

 

 

 

I skal minimum vælge reallyde og en af de 3 andre lydkilder til jeres podcast:

  1. Reallyd:

    1. Tale: Replikker og dialog fra personer, der optræder i bogen

    2. Autentiske lyde fra virkeligheden: Fx fodtrin, vindens susen, dyrelyde, trafik, bildør, der smækkes, mobil, der ringer, kirkeklokker etc.

    3. Musik: Lyden fra et orkester el. musik fra en lydkilde, der optræder i handlingen

  2. Lydeffekter: Fx spændingslyde og choklyde

  3. Underlægningsmusik: musik, der lægges på et lydspor for at skabe en bestemt stemning

  4. Fortællerstemme (kaldes også voice-over eller speak): Fortælleren optræder typisk ikke i handlingen, men kan bruges til at læse en kort passage fra bogen op. Fortælleren kan også kæde handlingen sammen, tilføje vigtige detaljer om handlingen eller personerne og forklare noget til lytterne.

 

 

 

Dogme 3: Slut åbent!

 

I må ikke afsløre bogens klimaks eller slutning, men I må gerne lægge op til det, fx ved at:

  • Vende tilbage til anslaget og fortsætte med at fortælle lidt mere herfra

  • Vælge en replik fra hovedpersonen eller en anden karakter i bogen, som kan være et spørgsmål, vi ikke hører besvaret

  • Lægge jeres speak ind, hvor I i et kort og frisk reklamesprog anbefaler romanen

 

 

Dogme 4: Max 1 min

 

Jeres podcast skal vare ½-1 min.


Formålet med bogtraileren er nemlig kun at vække lytternes lyst til at læse bogen. Det gør I ved at give dem en lille forsmag på bogens genre, handling, hovedkarakterer og stemning.

 

 

Bogtrailer - podcast

 

Udstyr: Elevernes mobiler og ekstern mikrofon til at optage podcasten, og det device, eleverne bruger til at klippe podcasten.

Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at redigere lyd før anbefaler vi Soundation eller Wevideo, som begge ligger på SkoleTube

Tidsforbrug: 4 lektioner

  • 5 min. til præsentation af forløbet
  • 15 min. til gennemgang af de 4 dogmer, de 4 lydkilder og skabelonen
  • 20 min til idéudvikling af indhold og valg af lydkilder
  • 20 min. til optagelse af reallyde på udvalgt location
  • 20 min. til valg af andre lydkilder og evt. forberedelse og indtaling af fortællerstemme
  • 40 min. til klipning af podcasten*
  • 15 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

* Hvis eleverne ikke har erfaringer med redigering af podcast, anbefaler vi, at I afsætter i alt 60 min. på, at eleverne først orienterer sig i vores videotutorials i redigering og derefter klipper deres podcast sammen

Fagligt fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en bogtrailer som podcast fra idé til færdigt produkt. De arbejder med podcast som lydreklame og dramaturgiske greb som anslag og åben slutning fortalt gennem lyd. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

Auditivt fokus: Eleverne trænes i at anvende forskellige former for lyd – reallyd, lydeffekter, underlægningsmusik og fortællerstemme – til at etablere spænding, stemning og følelser. Eleverne trænes også i at klippe en bogtrailer ved at mixe forskellige lydkilder i flere lydspor.

OBS: Under præsentation og feedback delen kan du fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper. Ved en ny bogtrailer får samme gruppe et nyt fokuspunkt