Dengang jeg var barn
Historie: Har I tænkt over, hvordan det var at være barn i ‘gamle’ dage? Jeres bedsteforældre kan helt sikkert fortælle nogle gode historier, fra dengang de var børn. I skal grave de gode historier frem ved at interviewe en person i familien og skabe en lille portrætfilm.
4. - 6. klasse | 3 lektioner | Historie | To personer |
Mobil |
Mikrofon |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I skal finde en ældre person i en af jeres familier, som gerne vil være med i jeres lille portrætfilm på ca. 3 min.
-
I skal finde ud af, hvilke historier fra personens barndom, I gerne vil have med i jeres film
-
I skal forberede jeres interview ved at finde på nogle gode, åbne spørgsmål, som I stiller jeres kilde
-
I skal lære, hvordan man opsætter et interview på film
-
I skal optage og klippe jeres interview sammen til en lille portrætfilm
Før optagelseOBS: En kilde er i denne øvelse et ældre familiemedlem, som fortæller jer, hvad de husker fra deres barndom. Fordel roller:
Lav aftaler med jeres kilde:
Forbered jeres interview Skriv ca. 5 spørgsmål ned, som I vil stille jeres kilde:
|
Se hvordan I kan opsætte et interview på film her
Husk! Vend mobilen vandret | Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i | Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser |
Under optagelseTil intervieweren:
Til fotografen:
|
Redigering
-
Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres portrætfilm sammen.
-
Hvis det er første gang I klipper en film:
-
Indsæt en titel til jeres portrætfilm
Præsentation og feedback
|
Dengang jeg var barn
Udstyr:
Elevernes mobiler til at optage portrætfilmen. Det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.
Program:
Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis de ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.
Tidsforbrug:
3 lektioner
-
10 min. til præsentation af forløbet
-
10 min. til gennemgang af interviewteknikker - hv-spørgsmål og interview opstilling
-
10 min. til forberedelse af interviewspørgsmål
-
10 min til gennemgang af interviewerens og fotografens rolle
-
Optagelser i hjemmet af interviews
-
60 min. til upload af optagelser og klipning af portrætfilm*
-
20 min. til præsentation og feedback på gruppernes portrætfilm
-
15 min. til opsamling på klassen
*Hvis eleverne ikke har klippet en film før, skal der afsættes mere tid til, at de lærer klippeprogrammet at kende. Vi anbefaler også, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.
Fagligt fokus:
Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden. Eleven kan konstruere historiske fortællinger i form af et portræt af et ældre familiemedlem - med fokus på barndommen. Eleven kan også sammenligne tidligere tiders barndom med egen barndom.
Filmisk fokus:
Eleven opnår viden om og praktisk erfaring i at skabe en dokumentarisk portrætfilm fra tilrettelæggelse til færdigt produkt. Eleven lærer at gennemføre et interview - herunder grundlæggende interviewteknikker og interview opstilling på film.
OBS:
Vi anbefaler, at du i god tid før forløbet skriver hjem til elevernes forældre, så de har kendskab til dette historieforløb, hvor ca. halvdelen af klassens elever skal interviewe et ældre familiemedlem om dets barndom. Den anden halvdel skal optage interviewet på deres mobiler til en lille portrætfilm.
Vælg de ældre familiemedlemmer, der bor i samme by som eleverne. Alternativt kan eleverne også vælge at interviewe en ældre nabo eller ven af familien, eller en ældre frisk person på et plejehjem i nærheden.