Jagten på mikroliv
Biologi: Der er mikroliv overalt! Inde i byen og ude i naturen. Under stenen, på træstubben, på fortovet og på mure. I er naturguider og skal på jagt efter mikroliv i jeres nærområde. Og det skal I lave en reportage om.
7. - 9. klasse | 4 lektioner | Biologi | 4 personer |
Mobil |
Mikrofon |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I firemandsgrupper skal I lave en lille reportage om mikroliv med jer som naturguider
-
I skal gå ud i jeres nærområde og vælge ca. 5 planter, insekter eller andre smådyr, som jeres reportage skal handle om
-
I laver optagelser af jeres fund og naturguiderne, der finder, præsenterer og taler om jeres fund
-
Tilbage på skolen skal I lave optagelser af naturguiderne, der undersøger jeres fund med et forstørrelsesglas og artsbestemmer det
-
I redigerer jeres optagelser til en lille reportage på maks. 3 minutter
-
Til slut ser I gruppernes reportager og giver hinanden feedback
Eksempel på elevfilm
Før optagelse
|
Sådan laver du en reportage:
Husk! Vend mobilen vandret | Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i | Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser |
Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p
Under optagelse
Medbring det udstyr, jeres lærer har uddelt til at indsamle jeres planter, insekter og smådyr. 1. del af reportagen - ude i felten: Til fotografen:
Til lydmanden:
Til naturguiderne:
2. del af reportagen - på skolen: Til fotografen:
Til naturguiderne:
|
Redigering
-
Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres turistfilm sammen
-
Hvis det er første gang I klipper en film:
-
Følg ’4 gode tips’ til klipning af naturfilmen:
-
Læg guidernes præsentation ned på det ene videospor
-
Læg billedhistorien ned på det andet videospor
-
Bryd billedhistorien op i mindre bidder og indklip guiden, der kigger i kameraet og præsenterer stedet
-
Læg nogle gange guidens præsentation ind på billedhistoriens lydspor som voice over/speak
Præsentation og feedback
Vis jeres reportage for klassen og giv hinanden feedback på følgende:
Beskriv, hvad der fungerer godt ved reportagen og hvorfor. Kom med gode eksempler på følgende:
Hvad var det bedste ved reportagen?
|
Jagten på mikroliv
Udstyr:
Elevernes mobiler til reportageoptagelser. Det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.
Til indsamling og optagelse af elevernes fund, anbefales insektglas med lup. Eleverne kan også anvende zoom- eller forstørrelsesglas-funktionen i deres mobiler for at komme tæt på deres fund.
Til undersøgelsen af gruppernes fund på skolen anbefales mikroskoper, men forstørrelsesglas kan også bruges.
Programmer:
Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.
Vi anbefaler også, at eleverne bruger appen iNaturalist til artsbestemmelse af deres fund.
Tidsforbrug:
4 lektioner
-
15 min. til præsentation af forløbet og visning og diskussion af filmex og gennemgang af naturguidernes rolle
-
5 min. til location research
-
45 min. til optagelse på skolen - incl. artsbestemmelse af elevernes fund
-
25 min. til upload af optagelser
-
60 min. til klipning og redigering af naturreportagen*
-
30 minutter til præsentation og feedback på gruppernes reportager
Intro:
-
Lav evt. en intro på, hvad der skal til for at være en god naturguide med dette AHA-slide
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om mikroliv - i form af insekter, smådyr og planter. Eleverne trænes i at indsamle, undersøge og artsbestemme deres fund og herigennem erhverve viden om de fænomener, de iagttager.
Filmisk fokus:
Eleverne lærer, hvordan de kan formidle indsamling af mikroliv i nærområdet til en lille reportage med dem som naturguider. I optagelsesprocessen trænes eleverne i at følge naturguiderne med kameraet og benytte udvalgte filmiske virkemidler som billedudsnit, perspektiv og synsvinkler til at skabe god billedvariation i reportagen. Eleverne trænes også i at klippe deres optagelser sammen til en lille reportage.
OBS:
I forbindelse med præsentationen af forløbet, kan vi anbefale, at du benytter disse AHAs-slides. Her skal eleverne kort formulere, hvordan man bliver en troværdig naturguide og hvilke ord, de forbinder med en god naturreportage.
Undersøgelsen af mikroliv kan finde sted overalt i skolens nærområde. Det behøver ikke kun at foregå i naturområder. Det kan også være i skolegården under bænke, på idrætspladsen, i skolehaven eller i byens rum - fx på fortovet, under buske og på murværk.
* Hvis eleverne ikke har klippet en film før, skal der afsættes ekstra tid til, at eleverne lærer klippeprogrammet at kende.