1. Introduktion

Dag 1: Dette forløb handler om det kød mange af os spiser. I skal undersøge, hvordan og hvor meget køer, svin, får og kyllinger belaster klimaet. I skal også finde ud af, om der er andre fødevarer, der kan dække vores protein- og energibehov.
Jeres produkt er en dokumentarfilm, der belyser emnet i form af reportager ude i felten, billed- og videomateriale fra nettet og faktastof, præsenteret af jer i en speak.

Indhold

7. - 10. klasse 6 - 8 lektioner Biologi, fysik/kemi samfundsfag, (dansk) 3 - 4 personer

Når du har gennemført forløbet:

• Ved du hvordan og hvor meget kød belaster klimaet

• Kan du forklare, hvad drivhusgasser er

• Har du viden om andre fødevarer, der kan erstatte kød

• Kan du planlægge, optage og klippe en dokumentarfilm med brug af reportage, billed- og videomateriale fra nettet og en speak (fortællerstemme)

Reportage

En reportage kan være et indslag om et aktuelt emne. Det kan være en begivenhed eller et sted, hvor der foregår en aktivitet. Reporteren er på stedet og rapporterer herfra i lyd og billeder. I en klassisk reportage interviewer reporteren en eller flere kilder, der deltager i begivenheden eller er involveret i den. Interviewene peppes op med en spændende billedhistorie, der viser, hvad der sker på stedet.

Her kan I se et video essay om, hvordan I laver en reportage.

Om forløbet:

• Klassen deles op i grupper af tre, der skal lave dokumentarfilm på ca. 3 min. om kødproduktions belastning af klimaet og bæredygtige fødevarer, der kan erstatte kød.

• Dokumentarfilmen skal både indeholde en reportage og faktastof om emnet præsenteret gennem en speak (fortællerstemme) og evt. supplerende billed- og videomateriale fra nettet.

• I vælger et af følgende delemner for jeres dokumentarfilm:

• Hvordan og hvor meget belaster disse landbrugsdyr klimaet?

• Køer

• Grise

• Får

• Kyllinger

• Hvis skolen ligger langt væk fra et landbrug med disse dyr, kan I lave en reportage fra nærområdets supermarked eller købmand, hvor I optager jer selv, der vælger og indkøber kødprodukter.

• I kan evt. uddybe reportagen fra supermarkedet med en scene, hvor I tilbereder og spiser kødet hjemme hos en af jer.

• I kan også bruge supplerende videomateriale om det valgte dyr fra nettet.

• Hvilke fødevarer kan erstatte kød?

• Insekter

• I bruger videomateriale om spiselige insekter fra nettet og laver jeres egen reportage, hvor I går på jagt efter krybdyr og insekter i jeres nærområde og i naturen, som kan repræsentere de spiselige insekter.

• Kom så tæt på insekterne med kameraet som muligt. I kan også lave en reportage af spiselige insekter i en dyrehandel eller i supermarkedet – ofte i pulverform.

• I kan evt. uddybe reportagen fra supermarkedet med en scene, hvor I inddrager insektpulveret i en ret, som I tilbereder og spiser hjemme hos en af jer.

• Grøntsager, svampe, korn, fast ost

• Hvis det passer med sæsonen for disse fødevarer og de dyrkes i nærområdet, laver I en reportage fra en køkkenhave, et drivhus, en kornmark eller et mejeri.

• I kan også lave en reportage af disse fødevarer i supermarkedet eller en anden fødevarebutik.

• I kan evt. uddybe reportagen med en scene, hvor I tilbereder en vegetarret af jeres indkøbte fødevarer og spiser den hjemme hos en af jer.

Her kan I se en film, der er produceret af en elev i 8. kl.

Sidst opdateret: 13. august 2024