Øvelse 2 - Fugl, frø eller normal?
Lær at optage og klippe en lille scene med de 3 perspektiver
4. - 6. klasse | 2 lektioner | Dansk | 3 personer |
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I tremandsgrupper skal I optage en lille scene på ca. 30 sek. efter en skudliste. I kan vælge mellem to film. I den ene film er hele handlingen og replikkerne skrevet til jer. I den anden film skal I selv finde på nogle af replikkerne.
-
Det vigtigste i denne øvelse er, at I vælger de perspektiver, der passer til handlingen.
-
I klipper jeres lille film sammen.
-
I slutter med at vise jeres film for klassen og giver hinanden feedback på jeres film.
Husk! Vend mobilen vandret | Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i | Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser |
Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p
Eksempel på elevfilm
Før optagelse
Fordel roller:
Vælg en af de to film i sidemenuen:
|
Under optagelse
Optag hver indstilling i scenen:
|
Redigering
-
Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres film sammen.
-
Hvis det er første gang I klipper en film:
Præsentation og feedback
|
Øvelse 2 - Fugl, frø eller normal?
– Lær at optage og klippe en lille scene med de 3 perspektiver
Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, kan de bruge de videoredigeringsprogrammer, der ligger på SkoleTube. Vi anbefaler Wevideo.
Tidsforbrug:
2 lektioner
-
10 min. til præsentation af forløb*
-
10 min. til gruppernes forberedelse af deres filmscene
-
25 min. til optagelse
-
30 min. til upload og redigering af filmscenen**
-
15 min. til at præsentere og give feedback på gruppernes film på klassen
*Kræver, at klassen har fået gennemgået teoridelen, 'Hvad er perspektiv?'
**Hvis det er første gang eleverne redigerer film, skal der afsættes mere tid til, at eleverne lærer klippeprogrammet at kende. Vi anbefaler også, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet perspektiv ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at fremlægge deres produkt og give feedback til andre.
Filmisk fokus:
Øvelsen har fokus på, at eleverne lærer om perspektiv og bruger de 3 perspektiver i praksis ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 perspektiver, og hvordan de skaber god billedvariation på film.
OBS:
-
Print og uddel de to skudlister til grupperne, så de kan vælge, hvilken filmscene de vil lave. Her skal de notere, hvilke perspektiver de vil bruge til de enkelte indstillinger.
-
Scene 1 foregår på en trappe, men kan også foregå på en bakke. Scene 2 foregår foran skolens indgang, men kan sagtens foregå foran flere indgange, så grupperne kan optage scenen samtidig forskellige steder uden at forstyrre hinanden.
-
Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de optager filmen