Gå til hovedindhold

Øvelse 1 - Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?

Lær at tage billeder i de 3 synsvinkler

  • Læs op

Indhold

    4. - 6. klasse 2 lektioner Dansk 3. personer
       

    Mobil

    Computer

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Ved du, hvad synsvinkel er

    • Kan du tage billeder i de 3 synsvinkler

    • Ved du, hvad hver synsvinkel bruges til

     

    Om øvelsen


    • I tremandsgrupper skal I tage billeder af 3 synsvinkler med jeres mobiler

    • Billederne sætter I ind i skabelonen

    • I går sammen med en anden gruppe og præsenterer og giver feedback på jeres billeder

     

    Husk! Vend mobilen vandret

     

     

    Før optagelse

     

    Fordel roller: 

    • En fotograf, 2 skuespillere 

    • Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller

     

     

     

     

    Under optagelse

     

    Tag 9 billeder i alt af de 3 synsvinkler:

    • Objektiv synsvinkel

    • Subjektiv synsvinkel

    • Over-skulderen-skud

     

     I skal tage billeder, der viser:

    • En dialogscene mellem to personer:

      • En indstilling i halvtotal, hvor de to personer optræder samtidig i billedet i en objektiv synsvinkel (1 billede)

      • Over-skulderen-skud af hver af de to personer (2 billeder)

     

    En scene med to venner, hvor der opstår en konflikt. Vi kalder dem A og B:

    • Vi ser to venner forfra, der sidder ved siden af hinanden, fx på en bænk - i en objektiv synsvinkel (1 billede)

    • A får en sms. Vi ser, at han/hun tager sin mobil frem - forfra i en objektiv synsvinkel (1 billede)

    • A kigger ned på displayet - vi ser kun smsen og lidt af As hånd i et nærbillede i en subjektiv synsvinkel. I sms’en står der noget grimt om B (1 billede)

    • I et over skulderen skud fra B ser vi A, der holder sig for munden og fniser (1 billede)

    • I et overskulderen skud fra A ser vi B, der bliver sur på A og rækker ud efter mobilen for at se, hvad der står (1 billede)

    • I en objektiv synsvinkel ser vi både A og B forfra. A holder om B, der er ked af det og sidder foroverbøjet og skjuler sit ansigt (1 billede)

     

    Til fotografen:

    • Husk at tjekke billederne undervejs, når I tager billeder:

      • Får I det med, I ønsker?

      • Er det de rigtige synsvinkler?

      • Er billederne skarpe?

     

    Til skuespillerne:

    • Lev jer ind i scenen, så I ser troværdige ud.

     

     

    Redigering

    • Sæt hver især billederne ind i skabelonen under den rigtige synsvinkel

    Eksempel på skabelon til billedbeskæring i Google Docs

     

     

    Præsentation og feedback

    • Gå sammen med en anden gruppe

    • Præsenter og giv feedback på hinandens billeder:

      • Er det de rigtige synsvinkler?

        • Hvorfor?

        • Hvorfor ikke?

      • Hvordan synes I de enkelte synsvinkler fungerer i forhold til scenen?

      • Passer de valgte synsvinkler til beskrivelserne af handlingsforløbet?

        • Hvorfor?

        • Hvorfor ikke?

     

    Øvelse 1 – Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?

    Lær at tage billeder i tre synsvinkler

    Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i øvelsens skabelon.

    Program: Skabelonen i øvelsen ligger i Google docs: Link til skabelonen

    Tidsforbrug: 2 lektioner

    • 20 min. til præsentation af forløb, teoridel ’om perspektiv’ og øvelse 1
    • 25 min. til at tage billeder
    • 25 min. til at sætte billederne ind i øvelsens skabelon
    • 10 min. til at præsentere og give feedback på billederne i to grupper.
    • 10 min. til opsamling på klassen

    Fagligt fokus:

    Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet synsvinkler i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.

    Filmisk fokus:

    Eleverne lærer om synsvinkler og bruger 3 synsvinkler i praksis ved at tage billeder af personer i bestemte situationer. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 synsvinkler, og hvordan de skaber god billedvariation på film.

    OBS:

    • Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de tager billeder
    • Giv grupperne feedback, når de indsætter billeder i skabelonen:
      • Hvis I opdager, at de ikke har taget de rigtige synsvinkler eller at synsvinklerne ikke passer til beskrivelserne af handlingsforløbet, anbefaler vi, at de gå ud og tager disse billeder om. Der er bevidst afsat 25 min. til at grupperne kan tage nye billeder
    Sidst opdateret: 1. maj 2024