Øvelse 2 - Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?
4. - 6. klasse | 2 lektioner | Dansk | 4 personer |
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
• Ved du hvad synsvinkel er • Kan du optage og klippe en lille scene i 3 synsvinkler • Ved du hvad hver synsvinkel bruges til på film
|
Om øvelsen
-
I firemandsgrupper skal I optage en lille scene på ca. 30 sek. efter en skudliste
-
I kan vælge mellem to scener. I begge scener er store dele af handlingen og replikkerne skrevet til jer, men I skal finde på nogle af replikkerne og en slutning til scenerne. I skal også vælge hvilke synsvinkler, I synes, der passer til handlingen
-
I klipper jeres scene sammen
-
I slutter med at vise jeres filmscene for klassen og giver hinanden feedback på jeres film
Husk! Vend mobilen vandret | Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i | Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser |
Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p
Før optagelse
|
Under optagelse
Optag hver indstilling i scenen:
|
Redigering
-
Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres film sammen.
-
Hvis det er første gang I klipper en film:
Præsentation og feedback
|
Til læreren
Øvelse 2 – Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?
Lær at optage og klippe en lille scene i de tre synsvinkler
Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelse og det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.
Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi WeVideo, der ligger på Skoletube.
Tidsforbrug: 2 lektioner
- 10 min. til præsentation af forløb*
- 10 min. til gruppernes forberedelse af deres filmscene
- 25 min. til optagelse
- 30 min. til upload og redigering af filmscenen**
- 10 min. til at præsentere og give feedback på hinandens film på klassen
- 5 min. til opsamling på klassen
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet synsvinkler ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at fremlægge deres produkt og give feedback til andre.
Filmisk fokus:
Eleverne lærer om synsvinkler og bruger de 3 synsvinkler i praksis ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 synsvinkler, og hvordan de skaber god billedvariation på film.
OBS:
- Print og uddel de to skudlister til grupperne, så de kan vælge, hvilken filmscene de vil lave. Her skal de notere, hvilke synsvinkler, de vil bruge til de enkelte indstillinger samt de manglende replikker og scenens slutning.
- Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de optager filmen.
- Sørg for, at grupperne fordeler sig på forskellige locations, så de ikke forstyrrer hinanden under optagelserne
Øvelse 2 – Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?