7. - 9. klasse 2 lektioner Dansk 3 personer

• Ved du, hvad perspektiv er

• Kan du optage og klippe en lille scene med de 3 perspektiver

• Ved du, hvad hvert perspektiv bruges til på film

• I tremandsgrupper skal I optage en lille scene på ca. 30 sek. efter en skudliste. I kan vælge mellem to film. I den ene film er hele handlingen og replikkerne skrevet til jer. I den anden film skal I selv finde på nogle af replikkerne.

• Det vigtigste i denne øvelse er, at I vælger de perspektiver, der passer til handlingen.

• I klipper jeres lille film sammen.

• I slutter med at vise jeres film for klassen og giver hinanden feedback på jeres film.

Eksempel på elevfilm

Fordel roller:

• En fotograf, 2 skuespillere

Vælg en af de to film:

• Læs scenen grundigt igennem

• Hvis I vælger film 2, skal I finde på, hvad der er galt med hovedpersonen og skrive nogle replikker, der passer til handlingen

• Vælg et sted, hvor I vil optage scenen

• Spil scenen igennem med de to skuespillere, indstilling for indstilling.

• Stop ved hver indstilling og skriv ned, hvilket perspektiv, I vil bruge i kolonnen til venstre i skudlisten

Skudlister

Optag hver indstilling i scenen:

• Til skuespillerne: I må gerne lave replikkerne lidt om, så I synes de er gode.

• Til fotografen: Husk at optage i det perspektiv, I har valgt til hver indstilling - kig i skudlisten.

• Se hver indstilling igennem før I optager den næste indstilling.

• Hvis I ikke synes, at perspektivet passer til handlingen, optager I indstillingen igen i et nyt perspektiv.

• Vis jeres film for klassen og giv hver gruppe feedback:

• Synes I, at perspektiverne passer til handlingen? Hvorfor? Hvorfor ikke?

• Vælg 3 ting, som fungerer godt i filmen.

Øvelse 2 - Fugl, frø eller normal?

– Lær at optage og klippe en lille scene med de 3 perspektiver

Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, kan de bruge de videoredigeringsprogrammer, der ligger på SkoleTube. Vi anbefaler WeVideo.

• 10 min. til præsentation af forløb*

• 10 min. til gruppernes  forberedelse af deres filmscene

• 25 min. til optagelse

• 30 min. til upload og redigering af filmscenen**

• 15 min. til at præsentere og give feedback på gruppernes film på klassen

*Kræver, at klassen har fået gennemgået teoridelen, 'Hvad er perspektiv?'

**Hvis det er første gang eleverne redigerer film, skal der afsættes mere tid til, at eleverne lærer klippeprogrammet at kende. Vi anbefaler også, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.

Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet perspektiv ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

Øvelsen har fokus på, at eleverne lærer om perspektiv og bruger de 3 perspektiver i praksis ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 perspektiver, og hvordan de skaber god billedvariation på film.

• Print og uddel de to skudlister til grupperne, så de kan vælge, hvilken filmscene de vil lave. Her skal de notere, hvilke perspektiver de vil bruge til de enkelte indstillinger.

• Scene 1 foregår på en trappe, men kan også foregå på en bakke. Scene 2 foregår foran skolens indgang, men kan sagtens foregå foran flere indgange, så grupperne kan optage scenen samtidig forskellige steder uden at forstyrre hinanden.

• Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de optager filmen.