Gå til hovedindhold

Øvelse 1 - Fugl, frø eller normal?

Lær at tage billeder i de 3 perspektiver

  • Læs op

Indhold

    7. - 10. klasse 2 lektioner Dansk 3. personer
       

    Mobil

    Computer

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Ved du hvad perspektiv er

    • Kan du tage billeder i 3 perspektiver

    • Ved du hvad hvert perspektiv bruges til

     

     

    Om øvelsen

    1. I tremandsgrupper skal I tage billeder af 3 perspektiver med jeres mobiler

    2. Billederne sætter I ind i skabelonen

    3. I går sammen med en anden gruppe og præsenterer og giver feedback på jeres billeder

    Husk! Vend mobilen vandret

     

     

    Før optagelse

     

    Fordel roller:

    • En fotograf, 2 skuespillere

    • Derefter bytter I, så I alle 3 har prøvet begge roller

     

     

     

     

    Under optagelse

     

    Tag 9 billeder – 3 af hver af de tre perspektiver:

    • Normal

    • Fugl

    • Frø

    I skal tage billeder, der viser:

    • To personer i øjenhøjde med hinanden (2 billeder i normal)

    • Et overblik over et sted med to personer (1 billede i fugl)

    • At den ene person er svag og den anden har magt (først 1 billede af scenen i normal med begge personer i billedet, derefter 1 billede i frø og 1 billede i fugl)

    • Personer, der er bange (1 billede i fugl)

    • Bygninger, trapper, stiger, træer eller klatrestativer etc., der bliver endnu større og højere (2 billeder i frø)

     

     

    Redigering

    • Sæt hver især jeres billeder ind i en skabelon under det rigtige perspektiv

    Eksempel på skabelon til perspektiv i Google Docs

     

     

     

    Præsentation og feedback

     

    Gå sammen med en anden gruppe og undersøg hinandens billeder:

    • Er det de rigtige perspektiver?

      • Hvorfor? Hvorfor ikke?

    • Vælg hver især et billede, som I synes er godt. Beskriv, hvorfor det er godt.

     

     

    ØVELSE 1 - Fugl, frø eller normal?

     

    Lær at tage billeder i de 3 perspektiver

    Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Eller brug denne skabelon i Google Docs: 

    Eksempel på skabelon til perspektiv i Google Docs

    Her indsætter eleverne deres billeder og beskriver, hvad perspektiverne er brugt til at vise

    Tidsforbrug: 2 lektioner

    • 20 min. til præsentation af forløb og teoridel ('Hvad er perspektiv?') 

    • 30 min. til at tage billeder

    • 20 min. til at sætte billederne ind i et program

    • 10 min. til at præsentere og give feedback på billederne i to grupper.

    • 10 min. til opsamling på klassen

     

    Fagligt fokus:

    Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet perspektiv i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.

     

    Filmisk fokus:

    Eleverne lærer om perspektiv og bruger de 3 perspektiver i praksis ved at tage billeder af hinanden på et bestemt sted og i bestemte situationer. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 perspektiver og hvordan de skaber god billedvariation.

     

    OBS: Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de tager billeder!

    Sidst opdateret: 26. maj 2024