Øvelse 1 - Fugl, frø eller normal?
Lær at tage billeder i de 3 perspektiver
7. - 10. klasse | 2 lektioner | Dansk | 3. personer |
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I tremandsgrupper skal I tage billeder af 3 perspektiver med jeres mobiler
-
Billederne sætter I ind i skabelonen
-
I går sammen med en anden gruppe og præsenterer og giver feedback på jeres billeder
Husk! Vend mobilen vandret |
Før optagelse
Fordel roller:
|
Under optagelse
Tag 9 billeder – 3 af hver af de tre perspektiver:
I skal tage billeder, der viser:
|
Redigering
-
Sæt hver især jeres billeder ind i en skabelon under det rigtige perspektiv
Eksempel på skabelon til perspektiv i Google Docs
Præsentation og feedback
Gå sammen med en anden gruppe og undersøg hinandens billeder:
|
ØVELSE 1 - Fugl, frø eller normal?
Lær at tage billeder i de 3 perspektiver
Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Eller brug denne skabelon i Google Docs:
Eksempel på skabelon til perspektiv i Google Docs
Her indsætter eleverne deres billeder og beskriver, hvad perspektiverne er brugt til at vise
Tidsforbrug: 2 lektioner
-
20 min. til præsentation af forløb og teoridel ('Hvad er perspektiv?')
-
30 min. til at tage billeder
-
20 min. til at sætte billederne ind i et program
-
10 min. til at præsentere og give feedback på billederne i to grupper.
-
10 min. til opsamling på klassen
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet perspektiv i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.
Filmisk fokus:
Eleverne lærer om perspektiv og bruger de 3 perspektiver i praksis ved at tage billeder af hinanden på et bestemt sted og i bestemte situationer. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 perspektiver og hvordan de skaber god billedvariation.
OBS: Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de tager billeder!