Øvelse 1 - Synsvinkler med billeder
Lær at tage billeder i de 3 synsvinkler
7. - 9. klasse | 2 lektioner | Dansk | 3 personer |
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
• I tremandsgrupper skal I tage billeder af 3 synsvinkler med jeres mobiler
• Billederne sætter I ind i skabelonen
• I går sammen med en anden gruppe og præsenterer og giver feedback på jeres billeder
Husk! Vend mobilen vandret |
Før optagelse
Fordel roller:
|
Under optagelse
Tag 10 billeder i alt af de 3 synsvinkler:
I skal tage billeder, der viser:
En dramatisk scene mellem en forfølger og den forfulgte:
Til fotografen:
Til skuespillerne:
|
Redigering
-
Sæt hver især billederne ind i skabelonen under den rigtige synsvinkel
Eksempel på skabelon til billedbeskæring i Google Docs
Præsentation og feedback
|
Øvelse 1 – Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?
Lær at tage billeder i tre synsvinkler
Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i øvelsens skabelon.
Program: Skabelonen i øvelsen ligger i Google docs: Link til skabelonen
Tidsforbrug: 2 lektioner
- 20 min. til præsentation af teoridel ’om perspektiv’ og øvelse 1
- 25 min. til at tage billeder
- 25 min. til at sætte billederne ind i øvelsens skabelon
- 10 min. til at præsentere og give feedback på billederne i to grupper.
- 10 min. til opsamling på klassen
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet synsvinkler i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.
Filmisk fokus:
Eleverne lærer om synsvinkler og bruger 3 synsvinkler i praksis ved at tage billeder af personer i bestemte situationer. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 synsvinkler, og hvordan de skaber god billedvariation på film.
OBS:
- Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de tager billeder
- Giv grupperne feedback, når de indsætter billeder i skabelonen:
- Hvis I opdager, at de ikke har taget de rigtige synsvinkler eller at synsvinklerne ikke passer til beskrivelserne af handlingsforløbet, anbefaler vi, at de gå ud og tager disse billeder om. Der er bevidst afsat 25 min. til at grupperne kan tage nye billeder