4. - 6. klasse 3 lektioner Historie To personer

• Ved du hvordan det var at være barn i ‘gamle’ dage for en person i din familie

• Kan du gennemføre et interview

• Ved du hvordan man opsætter et interview på film

• I skal finde en ældre person i en af jeres familier, som gerne vil være med i jeres lille portrætfilm på ca. 3 min.

• I skal finde ud af, hvilke historier fra personens barndom, I gerne vil have med i jeres film

• I skal forberede jeres interview ved at finde på nogle gode, åbne spørgsmål, som I stiller jeres kilde

• I skal lære, hvordan man opsætter et interview på film

• I skal optage og klippe jeres interview sammen til en lille portrætfilm

OBS: En kilde er i denne øvelse et ældre familiemedlem, som fortæller jer, hvad de husker fra deres barndom.

Fordel roller:

• Den af jer, der er i familie med kilden skal lave interviewet.

• Den anden er fotograf

Lav aftaler med jeres kilde:

• Find ud af, hvem I skal interviewe og aftal hvornår I skal optage interviewet

• Fortæl jeres kilde, hvad interviewet skal handle om før I mødes. Så har hun/han nemlig mulighed for at tænke på nogle gode historier fra sin barndom, inden I optager interviewet

• Aftal også med jeres kilde, at hun/han skal vælge nogle fotos og måske nogle ting fra sin barndom, som kan være med i filmen.

Forbered jeres interview

Skriv ca. 5 spørgsmål ned, som I vil stille jeres kilde:

• Jeres spørgsmål skal starte med et ‘hv-ord’. Fx:

• Hvad lavede du i din fritid?

• Hvordan var det at gå i skole?

• Hvilken begivenhed i din barndom har gjort stort indtryk på dig?

• Hvordan var din barndom anderledes end min barndom?

Se hvordan I kan opsætte et interview på film her

Til intervieweren:

• Start med at sidde ved siden af din kilde. Kig ind i kameraet og fortæl hvor du er og hvem du skal interviewe:

• Navn

• Alder

• Familierelation

• Sæt dig nu over for din kilde

• Stil spørgsmål til din kilde. Husk at:

• Lytte godt efter

• Stil ekstra spørgsmål til det emne,I taler om - fx ‘hvorfor…

• Kig på kildens fotos sammen og spørg, hvem og hvad der er på fotografierne

• Hvis kilden også har nogle ting fra sin barndom, spørger du, hvad det er

Til fotografen:

• Start med at optage kilden og intervieweren, der sidder ved siden af hinanden i halvnær. Intervieweren præsenterer sin kilde.

• Stil dig nu ved siden af intervieweren og optag interviewet af kilden i halvnær

• Optag kilden og intervieweren i et over-skulderen-skud, når de skal til at kigge på fotos sammen. Man skal kunne se, hvad der er på billederne

• Når kilden og intervieweren kigger på fotos og taler om dem optager du fotografierne tæt på i nærbilleder, så man tydeligt kan se, hvad der er på fotografierne. Det vil også virke godt, at kildens hænder peger på noget på fotografiet eller bladrer i fotoalbummet.

• Hvis kilden også har nogle ting fra sin barndom, optager du kilden forfra, der præsenterer tingene

• Indsæt en titel til jeres portrætfilm

• Sæt jer sammen med et andet makkerpar

• Vis jeres portrætfilm for hinanden og giv hinanden feedback efter denne model:

• Historien

• Hvad får I at vide om kildens barndom?

• Hvad synes I var mest spændende at høre om?

• Var der noget, I aldrig har hørt om før? Hvis ja, hvad?

• Interviewet:

• Er det nogle gode hv-spørgsmål, som intervieweren stiller til kilden?

• Kom med et par eksempler

• Svarer kilden på spørgsmålene?

• Husker intervieweren at få mere at vide ved at spørge ‘hvorfor’?

• Fotograferingen:

• Hvilke billedbeskæringer er der brugt i:

• Interviewet?

• Optagelserne af fotografierne og måske kildens ting?

• Husker fotografen at lave et over-skulderen-skud af kilden og intervieweren, der kigger i fotoalbummet?

• Hvad synes I var det bedste ved portrætfilmen?

Dengang jeg var barn

Elevernes mobiler til at optage portrætfilmen. Det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.

Program:

Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis de ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.

• 10 min. til præsentation af forløbet

• 10 min. til gennemgang af interviewteknikker - hv-spørgsmål og interview opstilling

• 10 min. til forberedelse af interviewspørgsmål

• 10 min til gennemgang af interviewerens og fotografens rolle

• Optagelser i hjemmet af interviews

• 60 min. til upload af optagelser og klipning af portrætfilm*

• 20 min. til præsentation og feedback på gruppernes portrætfilm

• 15 min. til opsamling på klassen

*Hvis eleverne ikke har klippet en film før, skal der afsættes mere tid til, at de lærer klippeprogrammet at kende. Vi anbefaler også, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden. Eleven kan konstruere historiske fortællinger i form af et portræt af et ældre familiemedlem - med fokus på barndommen. Eleven kan også sammenligne tidligere tiders barndom med egen barndom.

Eleven opnår viden om og praktisk erfaring i at skabe en dokumentarisk portrætfilm fra tilrettelæggelse til færdigt produkt. Eleven lærer at gennemføre et interview - herunder grundlæggende interviewteknikker og interview opstilling på film.

Vi anbefaler, at du i god tid før forløbet skriver hjem til elevernes forældre, så de har kendskab til dette historieforløb, hvor ca. halvdelen af klassens elever skal interviewe et ældre familiemedlem om dets barndom. Den anden halvdel skal optage interviewet på deres mobiler til en lille portrætfilm.

Vælg de ældre familiemedlemmer, der bor i samme by som eleverne. Alternativt kan eleverne også vælge at interviewe en ældre nabo eller ven af familien, eller en ældre frisk person på et plejehjem i nærheden.