7. klasse 4 lektioner Matematik 2 personer

 

     

Mobil

Mikrofon

Computer

 

 

 

Når du har gennemført øvelsen:

  • Kan du forklare sammenhængen mellem brøker, decimaltal og procent i en instruktionsfilm

  • Har du lært hvordan du kan vise de tre regnemetoder med rekvisitter

  • Ved du hvordan du bruger forskellige billedbeskæringer og perspektiver til at gøre filmen spændende at se på

  • Kan du instruere, optage og klippe en instruktionsfilm

 

 

Om øvelsen

  • I skal forklare sammenhængen mellem brøker, decimaltal og procent i en instruktionsfilm på ca. 2 min

  • Målgruppen for jeres film er elever i fx 4. klasse

  • I skiftes til at være fotograf og instruktør

  • I skal bruge nogle rekvisitter, I selv vælger, til at vise hvad brøker er

  • Først skal I planlægge, hvad I vil sige, og hvordan I vil bruge jeres rekvisitter

  • Derefter skal I optage jeres instruktionsfilm

  • For at filmen bliver interessant at se på, skal I bruge forskellige billedbeskæringer og perspektiver

  • I klipper jeres instruktionsfilm, giver hinanden feedback på jeres film og slutter med at vise den for elever i fx 4. klasse

Husk! Vend mobilen vandret Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

 

Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p

Eksempel på elevfilm kommer senere

 

 

 

 

Før optagelse

 

  1. Planlæg hvad I vil sige og hvem, der siger hvad. Det her skal I have med i jeres instruktionsfilm:

    • Vælg 1-2 rekvisitter til at vise, hvad brøker er. Det kan fx være en mazarinkage, I skærer ud i ¼. Eller 2 røde og 1 grønt æble til at vise 2/3 og 1/3.

    • Skriv brøken på tavlen eller på et stk. papir med store tal. I kan også vælge at forme tallene i modellervoks med en blyant som brøkstreg.

    • I skal forklare hvad brøkstregen i en brøk betyder.

    • I skal vise et eksempel på en brøk, der omskrives til decimaltal.

    • I skal forklare, hvordan man går fra decimaltal til procent.

    • Slut med at filme, at I spiser eller fjerner nogle af rekvisitterne og fortæller (eller spørger seeren), hvor stor en brøkdel, procentdel og decimaltal, der er tilbage.

  2. Fordel rollerne mellem jer, så I skiftes til at være instruktør og fotograf.

  3. Øv forløbet igennem, så I kan forklare regnemetoderne præcist og enkelt, og ved hvornår og hvordan I skal bruge rekvisitterne

     

 

 

 

 

 

Under optagelse

 

  • Optag jeres instruktionsfilm:

    1. Start med at kigge i kameraet og fortæl kort, hvad filmen handler om

    2. Optag nærbilleder af rekvisitter og regnestykker

    3. Gå med kameraet og følg instruktøren

    4. Se indstillingen igennem efter hver optagelse og tjek om I synes den fungerer 

 

 

 

Redigering

 

 

Præsentation og feedback

  • Vis jeres film for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

    • Hvordan synes I regnemetoderne bliver forklaret?

      • Præcist

      • Enkelt

      • Kreativt

      • Sjovt

      • Andet?

    • Er der noget I ikke forstår? Begrund jeres svar

    • Hvilke rekvisitter er brugt og hvordan virker de?

    • Hvad er det mest vellykkede ved instruktionsfilmen?

    • Hvad synes I om at få forklaret brøker, decimaltal og procent i en film? Hvorfor?

  • Afslut forløbet med at vise jeres film for en lille gruppe elever fra 4. klasse:

    • Spørg eleverne:

      • Kan I forstå hvad brøker, procent og decimaltal er nu?

      • Er der noget I ikke forstår? Hvis ja, hvad?

      • Hvad synes I er det bedste i filmen?

 

Øvelse: Sådan får du styr på brøker, decimaltal og procent på film

 

Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, kan de bruge de videoredigeringsprogrammer, der ligger på SkoleTube. Vi anbefaler Wevideo.

Tidsforbrug: 4 lektioner

1. lektion:

  • 5 min. til formidling af hjemmeopgave

  • 10 min. til præsentation af forløbet

  • 30 min til planlægning og afprøvning af forløbet

2. lektion:

  • 45 min. til optagelse af instruktionsfilmen

3. - 4. lektion:

  • 50 min. til klipning af filmen

  • 25 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

  • 15 min til visning af instruktionsfilm til elevgrupper i 4. klasse

Fagligt fokus:

Eleverne trænes i at kommunikere mundtligt med og om matematik – i dette tilfælde om brøker, decimaltal og procent – for en yngre målgruppe. De lærer at forklare sammenhængen mellem de tre regnearter ved at bruge udvalgte hjælpemidler i form af rekvisitter.
Endelig trænes eleverne i at give feedback til andre ud fra udvalgte fokuspunkter.

Filmisk fokus:

Eleverne trænes i at tilrettelægge en mindre filmproces fra planlægning af forløb til færdigt produkt. De opnår viden om udvalgte filmiske virkemidler, optagelse og efterproduktion ved at udarbejde et dokumentarisk produkt – i dette tilfælde en instruktionsfilm.
For at skabe god billedvariation i filmen skal eleverne arbejde med følgende filmiske virkemidler i optage- og klippeprocessen:

  • Billedbeskæringer
  • Perspektiver
  • Kamerabevægelser

OBS:

Orienter eleverne om forløbet i god tid før de skal i gang med det. Inddel dem i makkerpar og giv dem som hjemmeopgave, at de skal vælge og medbringe 1-2 rekvisitter, som skal bruges til at illustrere, hvad brøker er. Øvelsen anbefaler frugt og kager, som er sjove at bruge for eleverne, og lægger også op til en humoristisk afslutning. Men alt kan bruges fra duploklodser, vandflasker etc.

Du kan ligeledes vælge at lade eleverne inddrage andre hjælpemidler end tavle eller papir og pen til formidling af regnestykkerne. Fx kan modellervoks bruges til at forme tal, og en blyant kan være brøkstreg.

  • Præsenter forløbets faser for eleverne på dagen for gennemførelse af forløbet.

  • Orienter om rotationen af roller mellem fotograf og instruktør.

  • Gennemgå de opstillede 6 krav til instruktionsfilmen på klassen:

    • Vælg 1-2 rekvisitter til at vise, hvad brøker er. Det kan fx være en lagkage, I skærer ud i ¼. Eller 2 røde og 1 grønt æble til at vise 2/3 og 1/3.

    • Skriv brøken på tavlen eller på et stk. papir med store tal med en tyk farvet tuschpen. I kan også vælge at forme tallene i modellervoks med en blyant som brøkstreg.

    • I skal forklare hvad brøkstregen i en brøk betyder.

    • I skal vise et eksempel på en brøk, der omskrives til decimaltal.

    • I skal forklare, hvordan man går fra decimaltal til procent.

    • Slut med at filme, at I spiser eller fjerner nogle af rekvisitterne og fortæller (eller spørger seeren), hvor stor en brøkdel, procentdel og et decimaltal, der er tilbage.

Der er afsat 30 min. til elevernes planlægning af forløbet og forberedelse af instruktionerne. Her skal de også øve forløbet igennem, så de kan forklare regnemetoderne præcist og enkelt, og ved hvornår og hvordan de skal bruge rekvisitterne.