Jagten på mikroliv

Udstyr:

Elevernes mobiler til reportageoptagelser. Det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.

Til indsamling og optagelse af elevernes fund, anbefales insektglas med lup. Eleverne kan også anvende zoom- eller forstørrelsesglas-funktionen i deres mobiler for at komme tæt på deres fund.

Til undersøgelsen af gruppernes fund på skolen anbefales mikroskoper, men forstørrelsesglas kan også bruges.

Programmer:

Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.

Vi anbefaler også, at eleverne bruger appen iNaturalist til artsbestemmelse af deres fund.

Tidsforbrug:

4 lektioner

• 15 min. til præsentation af forløbet og visning og diskussion af filmex og gennemgang af naturguidernes rolle

• 5 min. til location research

• 45 min. til optagelse på skolen - incl. artsbestemmelse af elevernes fund

• 25 min. til upload af optagelser

• 60 min. til klipning og redigering af naturreportagen*

• 30 minutter til præsentation og feedback på gruppernes reportager

Intro:

• Lav evt. en intro på, hvad der skal til for at være en god naturguide med dette AHA-slide

Fagligt fokus:

Eleverne opnår viden om mikroliv - i form af insekter, smådyr og planter. Eleverne trænes i at indsamle, undersøge og artsbestemme deres fund og herigennem erhverve viden om de fænomener, de iagttager.

Eleverne lærer, hvordan de kan formidle indsamling af mikroliv i nærområdet til en lille reportage med dem som naturguider. I optagelsesprocessen trænes eleverne i at følge naturguiderne med kameraet og benytte udvalgte filmiske virkemidler som billedudsnit, perspektiv og synsvinkler til at skabe god billedvariation i reportagen. Eleverne trænes også  i at klippe deres optagelser sammen til en lille reportage.

OBS:

Del optagelsesforløbet op i to dele:

1. Fokus på naturguiden, der byder velkommen, fortæller, hvor vi er og går rundt og finder mikroliv i området

2. Fokus på at filme, det der er fundet, i klassen eller udenfor. Det kan være en god ide at lægge speak på efterfølgende i redigeringsfasen.

I forbindelse med præsentationen af forløbet, kan du evt. benytte disse AHA-slides. Her skal eleverne kort formulere, hvordan man bliver en troværdig naturguide og hvilke ord, de forbinder med en god naturreportage.

Undersøgelsen af mikroliv kan finde sted overalt i skolens nærområde. Det behøver ikke kun at foregå i naturområder. Det kan også være i skolegården under bænke, på idrætspladsen, i skolehaven eller i byens rum - fx på fortovet, under buske og på murværk.

* Hvis eleverne ikke har klippet en film før, skal der afsættes ekstra tid til, at eleverne lærer klippeprogrammet at kende.