Udskoling 2 lektioner Billedkunst 2 personer

• Kan du tage billeder, hvor du er aktiv og viser, hvad du kan lide i din fritid

• Kan du tage billeder med brug af forskellige beskæringer, vinkler og perspektiver

• Kan du lave en fotoserie med brug af underlægningsmusik, som passer til stemningen

• I makkerpar skal I lave to portrætserier - en af jer hver

• I skal finde ud af, hvad I hver især godt kan li’

• I skal forberede, hvor det vil være fedt at tage billederne, hvad I skal have på og hvad I skal bruge

• I skal indsætte jeres fotos i et billedprogram og lægge underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

Husk! Vend mobilen vandret

Fordel roller:

• I portrætserien af den ene er den anden fotograf

• Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller.

Vælg steder:

• Vælg steder, der passer til de aktiviteter, I gerne vil vise

• Personen foran kameraet må kun kigge i kameraet på sidste foto

• Personen skal være aktiv med sin hobby

• Billederne skal tages fra forskellige:

• Billedbeskæringer – vi skal både helt tæt på aktiviteten i nær, og vi skal se personen i fuld figur i total

• Perspektiver – frø, normal, fugl

• Vinkler – forfra, fra siden, bagfra

• Tag mange billeder, så I har noget at vælge imellem til jeres to fotoserier på hver 6 fotos

• Hver især indsætter I jeres fotos af jer selv i et program, fx WeVideo

• Udvælg 6 forskellige fotos – på det sidste kigger personen i kameraet

• Læg underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

• Find ud af hvor hurtigt du skal skifte mellem billederne, så det passer til stemningen (1-3 sekunder)

• Gå sammen med et andet makkerpar. Vis jeres portrætserier for hinanden og giv feedback:

Tjek først om portrætserien har fulgt spillereglerne - svar ja eller nej og begrund jeres svar:

• Er personen aktiv med sin hobby?

• Passer stedet og påklædningen til aktiviteten?

• Kigger personen kun i kameraet på sidste foto?

• Passer underlægningsmusikken til portrætserien?

Beskriv de filmiske virkemidler:

• Hvilke billedbeskæringer er der brugt?

• Hvilke perspektiver er der brugt?

• Hvilke kameravinkler er der brugt? (forfra, fra siden og bagfra)

• Hvordan passer de til det vi ser på billedet?

• Hvad synes I er mest vellykket ved portrætserien?

Øvelse 1

- Portrætserie - mig i min fritid

Klassetrin: Udskoling

Fag: Billedkunst

Antal elever: 2

Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i et program.

Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger.

Tidsforbrug: 2 lektioner

• 20 min. til præsentation af forløb og teoridel

• 30 min. til at tage billeder

• 25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser

• 15 min. til at præsentere og give feedback på billederne med en ny makker.

Vær obs på, at eleverne holder mobilen vandret, når de tager billeder.

Fagligt fokus: Eleven har viden om fotografering og kan bruge digitale værktøjer til billedbehandling - i dette tilfælde af en portrætfotoserie. Eleven har også viden om og trænes i billedopbygning, billedkomposition, synsvinkler og brug af fugle, frø- og normalperspektiv. Eleven trænes endvidere i at få og give feedback til andre på deres produkter.

Filmisk fokus: Eleven får viden om og praktisk erfaring med at fremstille en portrætfotoserie. For at skabe god billedvariation og dynamik i billederne trænes eleven i at tage billeder med fokus på følgende filmiske virkemidler.

• Billedbeskæringer
  • Perspektiver
  • Kameravinkler

OBSDu skal aftale med eleverne, om deres portrætserie skal tages på skolens grund eller om de må vælge locations et andet sted. Vi anbefaler dog, at eleverne vælger andre locations end genkendelige lokaler og steder på skolen.

Hvis eleverne ikke har arbejdet med billedbeskæring og perspektiv før, anbefaler vi, at du afsætter yderligere 20 min. til gennemgang af disse. På denne portal finder du korte beskrivelser af disse her:

Hvad er billedbeskæring?

Hvad er er perspektiv?