Øvelse: Welcome to my family!

 

Klassetrin: 4.-6. klasse

Fag: Engelsk

Antal elever: 2

Udstyr: Elevernes mobiler til at optage familieportrættet, og det device, eleverne bruger til at klippe deres film.

Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film sammen før, anbefaler vi WeVideo, der ligger på SkoleTube.

Tidsforbrug:  5 lektioner – heraf 2 lektioner til optagelse derhjemme og 3 lektioner i skoletiden

  •         10 min. til præsentation af forløbet i god tid før I starter på forløbet

  •         20 min. til forberedelse af indhold for de to familieportrætter

  •         15 min. til gennemsyn af og dialog om de to video-essays:

    • GÅ MED KAMERAET og BILLEDBESKÆRINGER.

  •         80 min. til optagelse af 2 familieportrætter - derhjemme

  •         60 min. til klipning af eget familieportræt**

  •         40 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

**Hvis eleverne ikke har erfaringer med klipning af film, anbefaler vi, at I afsætter i alt 90 min. på, at eleverne først orienterer sig i vores video tutorials i klipning og derefter klipper deres film.

Om øvelsen: Denne øvelse forløber sig over et par uger: Først skal du indhente godkendelser fra elevernes forældre til, at de må optage derhjemme. Dernæst er det en god idé at give eleverne ca. en uge til at finde en passende eftermiddag, hvor de kan filme derhjemme.

Makkerparrene skal forberede, optage og klippe to familieportrætter à 1-2 min. pr. film. De to portrætter skal være dokumentarfilm, hvor eleverne præsenterer hver deres familie derhjemme – deres titel (mor, far, søster, bror), navn, alder. Og de skal vælge 2 emner, som de synes er interessante at fortælle om deres familiemedlemmer.

Da øvelsen lægger op til, at optagelserne foregår hjemme hos elevernes familier, kræver det, at forældrene er orienteret om forløbet og giver deres accept til at medvirke som familie. Her skal I også informere om, at filmene kun vil blive brugt til skolebrug og ikke offentliggjort.

Fagligt fokus: Eleverne trænes i at tale om nære emner – i dette tilfælde familien - i et engelsk hverdagssprog. De får viden om ord og fraser til at præsentere deres familie. Endelig trænes eleverne i at give feedback til andre på engelsk.

Filmisk fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en mindre filmproces fra idé til færdigt produkt. De opnår viden om udvalgte filmiske virkemidler, optagelse og efterproduktion ved at udarbejde et familieportræt som dokumentarfilm.

For at gøre familieportrættet spændende at se på, skal eleverne arbejde med følgende filmiske virkemidler i optageprocessen:

  • Gå med kameraet

  • 3 forskellige billedbeskæringer (halvtotal, halvnær, nær)

I forberedelsesprocessen skal makkerparrene indkredse, hvad de vil fortælle om deres familie. De skal også slå centrale ord op, som de skal bruge til deres engelske præsentation. Her anbefales det, at du tjekker de vigtigste engelske ord og fraser sammen med makkerparrene.

Eleverne guides til, hvordan de gør deres portrætfilm spændende at se på med vores to videoessays, GÅ MED KAMERAET og BILLEDBESKÆRINGER, som I skal se og gennemgå på klassen før grupperne går på optagelse.

I optagelsesprocessen skal fotografen have styr på de tre optageregler.

Makkerparrene splitter op og klipper hver sit familieportræt.

Forløbet afsluttes med visning af elevernes film og feedback på klassen på engelsk ud fra udvalgte sproglige fokuspunkter. Da der er mange portrætfilm, anbefales det at splitte feedbackdelen op i 2 afdelinger fordelt på to forskellige skoledage.