1. Introduktion
Klasseknas er delt op i 5 trin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| 4. - 6. klasse | 5 - 6 lektioner | Dansk og tværfagligt | 3 - 4 personer |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Mobil |
Mikrofon |
Computer |
|
Når du har gennemført forløbet:
|
Her er et filmeksempel produceret af elever:
Om øvelsen:
- I grupper på 4 – 6 elever skal I tilrettelægge, optage og klippe en fiktionsfilm på max 2 min. ud fra 5 dogmer.
- I skal vælge en nul-tekst, som passer til en klassekonflikt, I vil fortælle om – og tilføje jeres egen dialog
- I skal finde på en handling, der passer til det, I vil fortælle om
- I skal optage dialogscenen med mastershot og over skulderen skud
- I skal optage scener der viser, hvad der sker med karaktererne eller hvad de gør
- I skal bruge udvalgte filmiske virkemidler, så jeres film bliver spændende at se på
- I skal vise filmen for hinanden og diskutere klassekonflikterne i filmene og måden, de er vist på
Til læreren
Udstyr:
Elevernes mobiler til at optage indslaget. Det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film. F.eks. Chromebook eller PC
Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelser og det device, eleverne bruger til at klippe deres film. Hvis skolen råder over eksterne mikrofoner, anbefaler vi, at grupperne får udleveret en hver. Det vil højne filmenes lydkvalitet.
Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis de ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.
Tidsforbrug:
Forberedende lektion:
1. Del klassen i gruppe på 4 - 5 elever
2. Grupperne bruger 15 minutter på at diskutere konflikter, de har haft i klassen
3. Vælg en af konflikterne ud og skriv den ned
4. Grupperne får udleveret nulmanuskripter – og skal prøve at få deres konflikt til at passe ind i en af dialogerne – eller alternativt selv finde på en
5. De skal udfylde historiearket
● Tal med eleverne om de konflikter, de oplever, eller som de mener kan opstå i klassen. Tag evt. udgangspunkt i noget, I har læst eller skal læse i klassen. I kan måske finde inspiration i filmen ”Natashas Mobil”, som handler om digital mobning eller i ”Tacklingen”, som handler om konflikt på fordboldbanen. De kan ses her:
● I kan også se et eller flere afsnit af ”Klassekabalen” på filmcentralen.dk, som handler om trivsel i en 5. klasse.
● Eleverne kan efter dialog og evt. efter at have set en af de nævnte film (Eller en anden, som handler om temaet) i grupper præsentere en konflikt, De kender eller synes er interessant. Og De kan måske efterfølgende forestille sig, hvad De, som har en konflikt, siger til hinanden eller gør mod hinanden.
6 lektioner:
45 min. til at se film om klassekonflikter og til at tage en dialog om konflikter i jeres klasse – Se ovenstående.
15 min. til præsentation af forløbet + filmeksempel og videoessay
30 min. til idéudvikling af handling med afsæt i nul-tekst + pdf af ‘Planlæg jeres nul-tekst historie’, der printes ud
90 min. til optagelse af filmen
60 min. til klipning af filmen*
30 min. til præsentation og feedback på gruppernes film på klassen
*Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi, at I afsætter ekstra tid til, at grupperne først orienterer sig i vores videotutorials i klipning.
Fagligt fokus: Eleverne trænes i at udarbejde et lille dramatisk produkt. De arbejder med udvikling af en lille historie flere karakterer ud fra en nul-tekst med replikker. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.
Filmisk fokus: Eleverne trænes i at producere en kort film med udgangspunkt i dialogscener. De opnår viden om og praktisk erfaring i udvalgte filmiske virkemidler under deres optagelse og i klippeprocessen – for at skabe god billedvariation og dynamik på film.
OBS:
Arbejdet med nul-tekster: Til øvelsen er der udarbejdet en række nul-tekster, som grupperne kan vælge imellem. De ligger i kolonnen til højre under ‘Relateret indhold’. Arbejdet med nul-tekster har til hensigt at forenkle idéudviklingsprocessen, så grupperne relativt hurtigt kan komme i gang med optage- og klippeprocessen.
Optagelse af hver indstilling to gange: Vi lægger op til, at grupperne optager hver indstilling to gange med brug af forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver. Denne proces er vigtig, da den giver grupperne to valgmuligheder i klippeprocessen, hvilket sikrer bedre billedvariation og dynamik i scenen.
Redigering: Hvis der nedsættes 4-6 personers grupper anbefaler vi, at grupperne deler sig i to og klipper hver deres version af filmen. Således sikres det, at alle eleverne får hands on på klippeprocessen.
Vi anbefaler, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.
Ideer til litteratur om trivsel og konflikter:
● Banan: https://www.gyldendal.dk/produkter/banan-9788702394474
● Historien om Ib madsen: https://www.gyldendal.dk/produkter/historien-om-ib-madsen-9788763827430
● Mira bøgerne: https://www.saxo.com/dk/side/raekkefoelge/mira-boegerne
● De hemmelige youtubere: https://www.gyldendal.dk/produkter/de-hemmelige-youtubere-4-no-shame-9788702387421
Der er 4 eksempler på 0-tekster nederst på siden og der er links til dem her:
● https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/5bgnmmhu/1-du-toer-ikke_nultekst.pdf
● https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/sf4b5woc/2-hvad-laver-du_nultekst.pdf
● https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/jdgdktkq/4-vil-du-med_.pdf
● https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/qnai5dxx/5-hvad-er-der-galt_.pdf






