Øvelse 1 - Portræt - mig i min fritid
Lær at tage portrætbilleder af jer selv, hvor I er aktive på billederne og med forskellige beskæringer, vinkler og perspektiver
4. - 6. klasse | 2 lektioner | Billedkunst | 2 personer |
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I makkerpar skal I lave to portrætserier - en af jer hver
-
I skal finde ud af, hvad I hver især godt kan li’
-
I skal forberede, hvor det vil være fedt at tage billederne, hvad I skal have på og hvad I skal bruge
-
I skal indsætte jeres fotos i et billedprogram og lægge underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten
Husk! Vend mobilen vandret |
Før optagelse
Fordel roller:
Vælg steder:
|
Under optagelse
|
Redigering
-
Hver især indsætter I jeres fotos i af jer selv i et program, fx WeVideo
-
Udvælg 6 forskellige fotos – på det sidste kigger personen i kameraet
-
Læg underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten
-
Find ud af hvor hurtigt du skal skifte mellem billederne, så det passer til stemningen (1-3 sekunder)
Præsentation og feedback
Gå sammen med et andet makkerpar. Vis jeres portrætserier for hinanden og giv feedback:
|
Øvelse 1
- Portrætserie - mig i min fritid
Klassetrin: 4. - 6. klasse
Fag: Billedkunst
Antal elever: 2
Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i et program.
Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Som eksempel på, hvordan eleverne opstiller deres billeder, har vi brugt Wevideo
Tidsforbrug: 2 lektioner
-
20 min. til præsentation af forløb og teoridel
-
30 min. til at tage billeder
-
25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser
-
15 min. til at præsentere og give feedback på billederne med en ny makker.