Gå til hovedindhold

Øvelse 1 - Portræt - mig i min fritid

Lær at tage portrætbilleder af jer selv, hvor I er aktive på billederne og med forskellige beskæringer, vinkler og perspektiver

  • Læs op

Indhold

    4. - 6. klasse 2 lektioner Billedkunst 2 personer

     

       

    Mobil

    Computer

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Kan du tage billeder, hvor du er aktiv og viser, hvad du kan lide i din fritid

    • Kan du tage billeder med brug af forskellige beskæringer, vinkler og perspektiver

    • Kan du lave en fotoserie med brug af underlægningsmusik, som passer til stemningen

     

     

     

     

    Om øvelsen

    • I makkerpar skal I lave to portrætserier - en af jer hver

    • I skal finde ud af, hvad I hver især godt kan li’

    • I skal forberede, hvor det vil være fedt at tage billederne, hvad I skal have på og hvad I skal bruge

    • I skal indsætte jeres fotos i et billedprogram og lægge underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

    Husk! Vend mobilen vandret

     

     

    Før optagelse

     

    Fordel roller: 

    • I portrætserien af den ene er den anden fotograf

    • Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller.

    Vælg steder:

    • Vælg steder, der passer til de aktiviteter, I gerne vil vise

     

     

     

     

    Under optagelse

     

    • Personen foran kameraet må kun kigge i kameraet på sidste foto

    • Personen skal være aktiv med sin hobby

    • Billederne skal tages fra forskellige:

      • Billedbeskæringer – vi skal både helt tæt på aktiviteten i nær, og vi skal se personen i fuld figur i total

      • Perspektiver – frø, normal, fugl

      • Vinkler – forfra, fra siden, bagfra

    • Tag mange billeder, så I har noget at vælge imellem til jeres to fotoserier på hver 6 fotos

     

     

    Redigering

    • Hver især indsætter I jeres fotos i af jer selv i et program, fx WeVideo

    • Udvælg 6 forskellige fotos – på det sidste kigger personen i kameraet

    • Læg underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten

    • Find ud af hvor hurtigt du skal skifte mellem billederne, så det passer til stemningen (1-3 sekunder)

     

     

    Præsentation og feedback

     

    Gå sammen med et andet makkerpar. Vis jeres portrætserier for hinanden og giv feedback:

    • Tjek først om portrætserien har fulgt spillereglerne - svar ja eller nej og begrund jeres svar:

      • Er personen aktiv med sin hobby?

      • Passer stedet og påklædningen til aktiviteten?

      • Kigger personen kun i kameraet på sidste foto?

      • Passer underlægningsmusikken til portrætserien?

    • Beskriv de filmiske virkemidler:

      • Hvilke billedbeskæringer er der brugt?

      • Hvilke perspektiver er der brugt?

      • Hvilke kameravinkler er der brugt? (forfra, fra siden og bagfra)

      • Hvordan passer de til det vi ser på billedet?

      • Hvad synes I er mest vellykket ved portrætserien?

     

    Øvelse 1

    - Portrætserie - mig i min fritid

    Klassetrin: 4. - 6. klasse

    Fag: Billedkunst

    Antal elever: 2

    Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i et program. 

    Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Som eksempel på, hvordan eleverne opstiller deres billeder, har vi brugt Wevideo

    Tidsforbrug: 2 lektioner

    • 20 min. til præsentation af forløb og teoridel 

    • 30 min. til at tage billeder

    • 25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser

    • 15 min. til at præsentere og give feedback på billederne med en ny makker.

     

    Sidst opdateret: 30. april 2024