Udskoling 2 lektioner Dansk 2 personer

 

   

Mobil

Computer

 

 

Når du har gennemført øvelsen:

 

  • Ved du, hvad billedbeskæring er

  • Kan du tage billeder i de 6 billedbeskæringer

  • Ved du, hvad hver billedbeskæring bruges til

 

 

Om øvelsen

  • I makkerpar skal I tage billeder af de 6 billedbeskæringer med jeres smartphones. 

  • Billederne sætter I ind i det program, jeres lærer har valgt. 

  • I går sammen med et andet makkerpar og præsenterer og giver feedback på jeres billeder.

Husk! Vend mobilen vandret

 

 

Før optagelse

 

Fordel roller: 

  • En fotograf og en foran kameraet. 

  • Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller.

Vælg et sted: 

  • Der skal være god plads til en supertotal – fx sportspladsen, skolegården eller et stort lokale.

 

 

 

 

Under optagelse

 

Tag 6 billeder hver – 1 af hver af de 6 billedbeskæringer:

OBS: I alle beskæringer - undtagen supertotal - skal motivet fylde hele billedrammen øverst og nederst

  • Supertotal - et overblik over, hvor vi er

  • Total - en person i hel figur

  • Halvtotal - en person fra knæene og op

  • Halvnær - en person fra navlen eller brystet og op

  • Nær - et ansigt tæt på, der viser følelser

  • Ultranær - en detalje helt tæt på

 

 

Redigering

  • Sæt hver især jeres billeder ind i skabelonen under den billedbeskæring, der passer til billedet

  • Beskriv, hvad billedbeskæringen bruges til ved hvert billede. I kan få hjælp ved at klikke her

Eksempel på skabelon til billedbeskæring i Google Docs

 

Præsentation og feedback

Gå sammen med et andet makkerpar og giv feedback på hinandens billeder:

  • Vis jeres film for klassen og giv hver gruppe feedback:

    • Er det de rigtige billedbeskæringer?

      • Hvorfor? Hvorfor ikke?

    • Hvordan passer billedbeskæringen, til det vi ser på billedet?

 

Øvelse 1

- Kom tættere og tættere på motivet

 

Tidsforbrug: 2 lektioner

  • 20 min. til præsentation af forløb og teoridel ('Hvad er billedbeskæring?')

  • 30 min. til at tage billeder

  • 25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje beskrivelser

  • 15 min. til at præsentere og give feedback på billederne i to makkerpar

Vær obs på, at eleverne holder mobilen vandret, når de tager billeder.

Fagligt fokus:

Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet billedbeskæring i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.

Filmisk fokus:

Eleverne lærer om billedbeskæring og bruger de 6 billedbeskæringer i praksis ved at tage billeder af hinanden. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at skabe god billedvariation med henblik på deres videre arbejde med små produktioner inden for kort fiktion og dokumentar.

Program:

Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Eller brug denne skabelon i Google Docs. Her indsætter eleverne deres billeder og beskriver, hvad beskæringerne er brugt til at vise