Udskoling

2 lektioner

Dansk

2 personer

Når du har gennemført øvelsen:

• Ved du hvad billedbeskæring er

• Kan du optage og redigere en lille scene med flere billedbeskæringer

• Ved du, hvad hver billedbeskæring bruges til på film

Mobil

Computer

Filmex mangler

Om øvelsen

• I makkerpar skal I optage en lille filmscene på 7 indstillinger (20 - 30 sek. ialt) efter en skudliste, som vi har lavet til jer. Øvelsen handler om, at I lærer at bruge de billedbeskæringer, der passer til handlingen.

• Indstillingerne skal optages i kronologisk rækkefølge. Derefter klipper I jeres film i det redigeringsprogram, som jeres lærer har valgt.

• I går sammen med et andet makkerpar og viser og giver feedback på jeres film. I slutter med en opsamling på klassen.

Husk! Vend mobilen vandret

Handlingen

En person kommer gående, men stopper op, fordi hun/han ser en sammenfoldet seddel på jorden. Personen samler sedlen op og læser den. Personen reagerer på sedlen med én replik og løber tilbage, hvor han/hun kom fra.

Før optagelse

• Læs handlingen igennem og find på, hvad der skal stå på sedlen og hvad karakteren skal sige med én replik

• Fordel roller: En af jer er fotograf, den anden er foran kameraet

• Læs skudlisten igennem

• Vælg et sted, hvor der er god plads til en total

Optag scenen efter denne skudliste

Under optagelse

• Tag skudlisten med på optagelse

• Optag scenen på 7 indstillinger. De skal optages i kronologisk rækkefølge

• Se jeres optagelser igennem efter hver indstilling for at tjekke, om det er den rigtige beskæring

Redigering

Præsentation og feedback

• Gå sammen med et andet makkerpar

• Vis jeres film og giv feedback på de andres film ud fra disse spørgsmål:

• Er det de rigtige billedbeskæringer, der er brugt i hver indstilling?

• Synes I, at billedbeskæringerne passer til handlingen?

• Hvorfor? Hvorfor ikke?

• Vælg 3 ting, som fungerer godt i filmen

Øvelse 2

- Kom tættere og tættere på motivet på film

Tidsforbrug: 2 lektioner
10 min. til præsentation af forløb*
10 min. til idéudvikling: Hvad skal der stå på sedlen? Hvad skal karakteren sige (1 replik)
20 min. til optagelse
5 min. til upload af film til den platform, I bruger på skolen
20 min. til redigering
15 min. til præsentation og feedback på filmene i grupper
10 min til opsamling med AHA-slides
*Kræver, at klassen har fået gennemgået teoridelen, 'Hvad er billedbeskæring?'

Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet billedbeskæring ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

Øvelsen har fokus på, at eleverne lærer om billedbeskæring og bruger flere billedbeskæringer ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de enkelte billedbeskæringer på film og hvordan de skaber god billedvariation på film.

Program:
Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, kan de bruge WeVideo, der ligger på SkoleTube.