7. - 9. klasse 2 lektioner Dansk 4 personer

• Ved du hvad synsvinkel er

• Kan du optage og klippe en lille scene i de 3 synsvinkler

• Ved du hvad hver synsvinkel bruges til på film

• I firemandsgrupper skal I optage en lille scene på ca. 30 sek. efter en skudliste.

• I kan vælge mellem to scener. I begge scener er store dele af handlingen og replikkerne skrevet til jer, men I skal finde på nogle af replikkerne og en slutning til scenerne. I skal også vælge hvilke synsvinkler, I synes, der passer til handlingen.

• I klipper jeres scene sammen.

• I slutter med at vise jeres filmscene for klassen og giver hinanden feedback på jeres film.

•  Fordel roller:

• En fotograf og 3 skuespillere

• Vælg en af de to scener:

• Læs scenen grundigt igennem

• Find på de manglende replikker og en slutning til scenen.

• Vælg et sted, hvor I vil optage scenen.

• Spil scenen igennem med de 3 skuespillere, indstilling for indstilling.

• Stop ved hver indstilling og skriv ned, hvilken synsvinkel, I vil bruge i kolonnen til venstre i skudlisten

Optag hver indstilling i scenen:

• Til skuespillerne:

• I må gerne lave replikkerne lidt om, så I synes de er gode

• Lev jer ind i scenen, så I virker troværdige

• Til fotografen:

• Husk at optage i den synsvinkel, I har valgt til hver indstilling – tjek skudlisten

• Se hver indstilling igennem før I optager den næste indstilling

• Hvis I ikke synes, at synsvinklen passer til handlingen, optager I indstillingen igen i en ny synsvinkel

• Gå sammen med en anden gruppe

• Vis jeres film for klassen

• Giv feedback på hinandens film ud fra disse kriterier og spørgsmål:

• Kom med eksempler på, hvor synsvinklerne passer til handlingen og begrund hvorfor

• Er der indstillinger, hvor I ville have valgt en anden synsvinkel?

• Begrund hvorfor?

• Vælg 3 andre ting, som fungerer godt i filmen

Øvelse 2 – Som fluen på væggen eller fra en karakters synsvinkel?

Lær at optage og klippe en lille scene i de tre synsvinkler

Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelse og det device, eleverne bruger til at klippe og vise deres film.

Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi WeVideo, der ligger på Skoletube.

Tidsforbrug: 2 lektioner

• 10 min. til præsentation af forløb*
  • 10 min. til gruppernes forberedelse af deres filmscene
  • 25 min. til optagelse
  • 30 min. til upload og redigering af filmscenen**
  • 10 min. til at præsentere og give feedback på hinandens film på klassen
  • 5 min. til opsamling på klassen

Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet synsvinkler ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at fremlægge deres produkt og give feedback til andre.

Eleverne lærer om synsvinkler og bruger de 3 synsvinkler i praksis ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de 3 synsvinkler, og hvordan de skaber god billedvariation på film.

• Print og uddel de to skudlister til grupperne, så de kan vælge, hvilken filmscene de vil lave. Her skal de notere, hvilke synsvinkler, de vil bruge til de enkelte indstillinger samt de manglende replikker og scenens slutning
  • Hjælp eleverne med at huske at holde mobilen vandret, når de optager filmen
  • Sørg for, at grupperne fordeler sig på forskellige locations, så de ikke forstyrrer hinanden under optagelserne