Gå til hovedindhold

1. Introduktion

Klasseknas er delt op i 5 trin

Indhold

    4. - 6. klasse 5 - 6 lektioner Dansk og tværfagligt 3 - 4 personer

     

         

    Mobil

    Mikrofon

    Computer

     

     

         Når du har gennemført forløbet: 

    • Kan du udvikle en historie om en klassekonflikt på baggrund af en nul-tekst

    • Kan du lave en dialogscene og vise forholdet mellem flere karakterer

    • Kan du optage og klippe en kort fiktionsfilm

     

     

    Her er et filmeksempel produceret af elever: 

     

     

    Om øvelsen:

    • I grupper på 4 – 6 elever skal I tilrettelægge, optage og klippe en fiktionsfilm på max 2 min. ud fra 5 dogmer.
    • I skal vælge en nul-tekst, som passer til en klassekonflikt, I vil fortælle om – og tilføje jeres egen dialog
    • I skal finde på en handling, der passer til det, I vil fortælle om
    • I skal optage dialogscenen med mastershot og over skulderen skud
    • I skal optage scener der viser, hvad der sker med karaktererne eller hvad de gør
    • I skal bruge udvalgte filmiske virkemidler, så jeres film bliver spændende at se på
    • I skal vise filmen for hinanden og diskutere klassekonflikterne i filmene og måden, de er vist på

     

     

    Til læreren 

    Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelser og det device, eleverne bruger til at klippe deres film. Hvis skolen råder over eksterne mikrofoner, anbefaler vi, at I bruger dem, da det vil højne filmenes lydkvalitet.

    Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis de ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.

    Tidsplan:

    Forberedende lektion:

    1. Del klassen i gruppe på 4 - 5 elever
    2. Grupperne bruger 15 minutter på at diskutere konflikter, de har haft i klassen
    3. Vælg en af konflikterne ud og skriv den ned
    4. Grupperne får udleveret nulmanuskripter – og skal prøve at få deres konflikt til at passe ind i en af dialogerne – eller alternativt selv finde på en
    5. De skal udfylde historiearket
    • Tal med eleverne om de konflikter, de oplever, eller som de mener kan opstå i klassen. Tag evt. udgangspunkt i noget, I har læst eller skal læse i klassen. I kan måske finde inspiration i filmen ”Natashas Mobil”, som handler om digital mobning eller i ”Tacklingen”, som handler om konflikt på fordboldbanen. De kan ses her:
    • https://aarhus.kommuneplatformen.dk/povforelever/stoerre-filmproduktioner-mellemtrin/kort-fiktion-mellemtrin/introduktion
    • I kan også se et eller flere afsnit af ”Klassekabalen” på filmcentralen.dk, som handler om trivsel i en 5. klasse.
    • Eleverne kan efter dialog og evt. efter at have set en af de nævnte film (Eller en anden, som handler om temaet) i grupper præsentere en konflikt, De kender eller synes er interessant. Og De kan måske efterfølgende forestille sig, hvad De, som har en konflikt, siger til hinanden eller gør mod hinanden.

    6 lektioner:

    45 min. til at se film om klassekonflikter og til at tage en dialog om konflikter i jeres klasse – Se ovenstående.

    15 min. til præsentation af forløbet + filmeksempel og videoessay

    30 min. til idéudvikling af handling med afsæt i nul-tekst + pdf af ‘Planlæg jeres nul-tekst historie’, der printes ud

    90 min. til optagelse af filmen

    60 min. til klipning af filmen*

    30 min. til præsentation og feedback på gruppernes film på klassen

    *Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi, at I afsætter ekstra tid til, at grupperne først orienterer sig i vores videotutorials i klipning.

    Fagligt fokus: Eleverne trænes i at udarbejde et lille dramatisk produkt. De arbejder med udvikling af en lille historie flere karakterer ud fra en nul-tekst med replikker. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

    Filmisk fokus: Eleverne trænes i at producere en kort film med udgangspunkt i dialogscener. De opnår viden om og praktisk erfaring i udvalgte filmiske virkemidler under deres optagelse og i klippeprocessen – for at skabe god billedvariation og dynamik på film.

    OBS:

    Arbejdet med nul-tekster: Til øvelsen er der udarbejdet en række nul-tekster, som grupperne kan vælge imellem. De ligger i kolonnen til højre under ‘Relateret indhold’. Arbejdet med nul-tekster har til hensigt at forenkle idéudviklingsprocessen, så grupperne relativt hurtigt kan komme i gang med optage- og klippeprocessen.

    Optagelse af hver indstilling to gange: Vi lægger op til, at grupperne optager hver indstilling to gange med brug af forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver. Denne proces er vigtig, da den giver grupperne to valgmuligheder i klippeprocessen, hvilket sikrer bedre billedvariation og dynamik i scenen.

    Redigering: Hvis der nedsættes 4-6 personers grupper anbefaler vi, at grupperne deler sig i to og klipper hver deres version af filmen. Således sikres det, at alle eleverne får hands on på klippeprocessen.Vi anbefaler, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.

    Ideer til litteratur om trivsel og konflikter:

    Der er 4 eksempler på 0-tekster nederst på siden og der er links til dem her:

    Sidst opdateret: 11. december 2025