1. Introduktion
Klasseknas er delt op i 5 trin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
| 4. - 6. klasse | 5 - 6 lektioner | Dansk og tværfagligt | 3 - 4 personer |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Mobil |
Mikrofon |
Computer |
|
Når du har gennemført forløbet:
|
Her er et filmeksempel produceret af elever:
Om øvelsen:
- I grupper på 4 – 6 elever skal I tilrettelægge, optage og klippe en fiktionsfilm på max 2 min. ud fra 5 dogmer.
- I skal vælge en nul-tekst, som passer til en klassekonflikt, I vil fortælle om – og tilføje jeres egen dialog
- I skal finde på en handling, der passer til det, I vil fortælle om
- I skal optage dialogscenen med mastershot og over skulderen skud
- I skal optage scener der viser, hvad der sker med karaktererne eller hvad de gør
- I skal bruge udvalgte filmiske virkemidler, så jeres film bliver spændende at se på
- I skal vise filmen for hinanden og diskutere klassekonflikterne i filmene og måden, de er vist på
Til læreren
Udstyr: Elevernes mobiler til filmoptagelser og det device, eleverne bruger til at klippe deres film. Hvis skolen råder over eksterne mikrofoner, anbefaler vi, at I bruger dem, da det vil højne filmenes lydkvalitet.
Program: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis de ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi Wevideo på Skoletube.
Tidsplan:
Forberedende lektion:
- Del klassen i gruppe på 4 - 5 elever
- Grupperne bruger 15 minutter på at diskutere konflikter, de har haft i klassen
- Vælg en af konflikterne ud og skriv den ned
- Grupperne får udleveret nulmanuskripter – og skal prøve at få deres konflikt til at passe ind i en af dialogerne – eller alternativt selv finde på en
- De skal udfylde historiearket
- Tal med eleverne om de konflikter, de oplever, eller som de mener kan opstå i klassen. Tag evt. udgangspunkt i noget, I har læst eller skal læse i klassen. I kan måske finde inspiration i filmen ”Natashas Mobil”, som handler om digital mobning eller i ”Tacklingen”, som handler om konflikt på fordboldbanen. De kan ses her:
- https://aarhus.kommuneplatformen.dk/povforelever/stoerre-filmproduktioner-mellemtrin/kort-fiktion-mellemtrin/introduktion
- I kan også se et eller flere afsnit af ”Klassekabalen” på filmcentralen.dk, som handler om trivsel i en 5. klasse.
- Eleverne kan efter dialog og evt. efter at have set en af de nævnte film (Eller en anden, som handler om temaet) i grupper præsentere en konflikt, De kender eller synes er interessant. Og De kan måske efterfølgende forestille sig, hvad De, som har en konflikt, siger til hinanden eller gør mod hinanden.
6 lektioner:
45 min. til at se film om klassekonflikter og til at tage en dialog om konflikter i jeres klasse – Se ovenstående.
15 min. til præsentation af forløbet + filmeksempel og videoessay
30 min. til idéudvikling af handling med afsæt i nul-tekst + pdf af ‘Planlæg jeres nul-tekst historie’, der printes ud
90 min. til optagelse af filmen
60 min. til klipning af filmen*
30 min. til præsentation og feedback på gruppernes film på klassen
*Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, anbefaler vi, at I afsætter ekstra tid til, at grupperne først orienterer sig i vores videotutorials i klipning.
Fagligt fokus: Eleverne trænes i at udarbejde et lille dramatisk produkt. De arbejder med udvikling af en lille historie flere karakterer ud fra en nul-tekst med replikker. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.
Filmisk fokus: Eleverne trænes i at producere en kort film med udgangspunkt i dialogscener. De opnår viden om og praktisk erfaring i udvalgte filmiske virkemidler under deres optagelse og i klippeprocessen – for at skabe god billedvariation og dynamik på film.
OBS:
Arbejdet med nul-tekster: Til øvelsen er der udarbejdet en række nul-tekster, som grupperne kan vælge imellem. De ligger i kolonnen til højre under ‘Relateret indhold’. Arbejdet med nul-tekster har til hensigt at forenkle idéudviklingsprocessen, så grupperne relativt hurtigt kan komme i gang med optage- og klippeprocessen.
Optagelse af hver indstilling to gange: Vi lægger op til, at grupperne optager hver indstilling to gange med brug af forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver. Denne proces er vigtig, da den giver grupperne to valgmuligheder i klippeprocessen, hvilket sikrer bedre billedvariation og dynamik i scenen.
Redigering: Hvis der nedsættes 4-6 personers grupper anbefaler vi, at grupperne deler sig i to og klipper hver deres version af filmen. Således sikres det, at alle eleverne får hands on på klippeprocessen.Vi anbefaler, at I ser vores videotutorials i klipning sammen.
Ideer til litteratur om trivsel og konflikter:
- Banan: https://www.gyldendal.dk/produkter/banan-9788702394474
- Historien om Ib madsen: https://www.gyldendal.dk/produkter/historien-om-ib-madsen-9788763827430
- Mira bøgerne: https://www.saxo.com/dk/side/raekkefoelge/mira-boegerne
- De hemmelige youtubere: https://www.gyldendal.dk/produkter/de-hemmelige-youtubere-4-no-shame-9788702387421
Der er 4 eksempler på 0-tekster nederst på siden og der er links til dem her:
- https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/5bgnmmhu/1-du-toer-ikke_nultekst.pdf
- https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/sf4b5woc/2-hvad-laver-du_nultekst.pdf
- https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/jdgdktkq/4-vil-du-med_.pdf
- https://aarhus.kommuneplatformen.dk/media/qnai5dxx/5-hvad-er-der-galt_.pdf






