Gå til hovedindhold

Bogtrailer - podcast

Dansk: Hvordan reklamerer I for en højaktuel cli-fi (climate fiction) med kælvende isbjerge på Arktis, brølende orker i en dramatisk fantasy eller et rumfartøj, der bliver beskudt af aliens i ufoer i en nervepirrende sci-fi?
I en podcast selvfølgelig!

  • Læs op

Indhold

    7. - 9. klasse 4 lektioner Dansk 2 - 3 personer

     

       

    Mikrofon

    Computer

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Kan du forberede, optage og klippe en bogtrailer som podcast ud fra 4 dogmer

    • Kan du eksperimentere med reallyde, fortællerstemme, lydeffekter og underlægningsmusik for at skabe spænding, stemning og følelser

    • Kan du vække interesse for bogen hos andre elever

     

     

    Om øvelsen

    • I grupper skal I forberede, optage og klippe en bogtrailer som podcast på max 1 min. til en bog, som I har læst

    • I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast

    • I skal skabe et spændende lydunivers, der pirrer til jeres kammeraters nysgerrighed, så de får lyst til at læse bogen

    • Det gør I ved at lave en podcast, der mixer minimum to lydkilder - fx reallyde eller en fortællerstemme med fede lydeffekter eller stemningsskabende musik

    • I afspiller jeres podcast for klassen og giver hinanden feedback

     

     

    Bogtrailer som podcast
    En bogtrailer som podcast er en lydreklame for en bestemt bog. Når I laver podcast kan I reklamere for bøger inden for alle genrer og om alle emner.

     

     

     

    Før optagelse

     

    I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast:

    • Dogme 1: Start stærkt!

    • Dogme 2: To lydkilder

    • Dogme 3: Slut åbent

    • Dogme 4: Max 1 min

     

    I inddeles i 2-3-mands grupper.

    Diskutér, hvad I gerne vil have med i jeres podcast ved at udfylde skabelonen (husk at lave en kopi)

     

     

    Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

      

     

    Under optagelse

    Optag jeres podcast:

    • Optag alle reallyde fra jeres valgte scene(r):

      • Lyde fra den location, scenen foregår på.

      • Hovedkarakterernes replikker, handlinger (lyden af det, de laver, deres bevægelser, gang, løb) og følelser (vejrtrækning, skrig, gråd, grin, sang, fløjten, hvisken etc.)

      • Kom fx tæt på karaktererne med mikrofonen, så vi kan afkode deres følelser.

     

     

    Redigering

    • Læg jeres optagelser ind i et redigeringsprogram og klip jeres optagelser sammen på flere spor fx Wevideo eller Soundation på Skoletube.dk, som kan lave lydoptagelser i flere spor

     

     

    Præsentation og feedback

    Afspil jeres podcast for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

    • Anslaget:

      • Hvilke lydkilder er brugt i anslaget?

      • Kan I forstå hvad der sker?

      • Hvilken stemning etablerer anslaget?

      • Gør anslaget jer nysgerrige efter at høre mere?

    • Midten - frem til før slutningen:

      • Er der brugt andre lydkilder her?

      • Hvis ja, hvilken funktion har de?

    • Slutningen:

      • Hvordan slutter podcasten?

      • Er det en åben slutning? Hvorfor, hvorfor ikke?

    • Hele podcasten:

      • Hvad synes I er det mest vellykkede ved podcasten?

      • Får I lyst til at læse bogen nu? Hvorfor?

     

     

     

     

    • I skal lave et anslag* på 5-10 sek., der giver lytterne lyst til at høre mere

    • Anslaget kan være ‘in medias res’ - det betyder her og nu - altså midt i et spændende sted i romanen. Fx dér, hvor hovedpersonen kommer ud for noget farligt, dramatisk eller afgørende, der har betydning for hovedpersonen

    • Anslaget kan også etablere en bestemt stemning, der passer til hovedpersonens følelser et sted i romanen. Fx fuglesang og lyse violiner i baggrunden for at etablere en stemning af lykke og romantik. Eller lyden af kirkeklokker, et trist stykke musik og en person, der snøfter for at etablere en sørgelig stemning 

    *Anslag: Et anslag betyder indledning. Det er podcastens begyndelse, der skal fange lytternes interesse og give en forsmag på bogens tema, genre eller stemning.

     

     

     

    I skal minimum vælge reallyde og en af de 3 andre lydkilder til jeres podcast:

    1. Reallyd:

      1. Tale: Replikker og dialog fra personer, der optræder i bogen

      2. Autentiske lyde fra virkeligheden: Fx fodtrin, vindens susen, dyrelyde, trafik, bildør, der smækkes, mobil, der ringer, kirkeklokker etc.

      3. Musik: Lyden fra et orkester el. musik fra en lydkilde, der optræder i handlingen

    2. Lydeffekter: Fx spændingslyde og choklyde

    3. Underlægningsmusik: musik, der lægges på et lydspor for at skabe en bestemt stemning

    4. Fortællerstemme (kaldes også voice-over eller speak): Fortælleren optræder typisk ikke i handlingen, men kan bruges til at læse en kort passage fra bogen op. Fortælleren kan også kæde handlingen sammen, tilføje vigtige detaljer om handlingen eller personerne og forklare noget til lytterne.

     

     

     

     

    I må ikke afsløre bogens klimaks eller slutning, men I må gerne lægge op til det, fx ved at:

    • Vende tilbage til anslaget og fortsætte med at fortælle lidt mere herfra

    • Vælge en replik fra hovedpersonen eller en anden karakter i bogen, som kan være et spørgsmål, vi ikke hører besvaret

    • Lægge jeres speak ind, hvor I i et kort og frisk reklamesprog anbefaler romanen

     

     

     

    Jeres podcast skal vare ½-1 min.


    Formålet med bogtraileren er nemlig kun at vække lytternes lyst til at læse bogen. Det gør I ved at give dem en lille forsmag på bogens genre, handling, hovedkarakterer og stemning.

     

     

    Bogtrailer - podcast

     

    Udstyr: Elevernes mobiler og ekstern mikrofon til at optage podcasten, og det device, eleverne bruger til at klippe podcasten.

    Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at redigere lyd før anbefaler vi Soundation eller Wevideo, som begge ligger på SkoleTube

    Tidsforbrug: 4 lektioner

    • 5 min. til præsentation af forløbet
    • 15 min. til gennemgang af de 4 dogmer, de 4 lydkilder og skabelonen
    • 20 min til idéudvikling af indhold og valg af lydkilder
    • 20 min. til optagelse af reallyde på udvalgt location
    • 20 min. til valg af andre lydkilder og evt. forberedelse og indtaling af fortællerstemme
    • 40 min. til klipning af podcasten*
    • 15 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

    * Hvis eleverne ikke har erfaringer med redigering af podcast, anbefaler vi, at I afsætter i alt 60 min. på, at eleverne først orienterer sig i vores videotutorials i redigering og derefter klipper deres podcast sammen

    Fagligt fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en bogtrailer som podcast fra idé til færdigt produkt. De arbejder med podcast som lydreklame og dramaturgiske greb som anslag og åben slutning fortalt gennem lyd. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.

    Auditivt fokus: Eleverne trænes i at anvende forskellige former for lyd – reallyd, lydeffekter, underlægningsmusik og fortællerstemme – til at etablere spænding, stemning og følelser. Eleverne trænes også i at klippe en bogtrailer ved at mixe forskellige lydkilder i flere lydspor.

    OBS: Under præsentation og feedback delen kan du fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper. Ved en ny bogtrailer får samme gruppe et nyt fokuspunkt

    Sidst opdateret: 26. maj 2024