Bogtrailer - podcast
Dansk:
Hvordan reklamerer I for en højaktuel cli-fi (climate fiction) med kælvende isbjerge på Arktis, brølende orker i en dramatisk fantasy eller et rumfartøj, der bliver beskudt af aliens i ufoer i en nervepirrende sci-fi?
I en podcast selvfølgelig!
7. - 9. klasse | 4 lektioner | Dansk | 2 - 3 personer |
Mikrofon |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I grupper skal I forberede, optage og klippe en bogtrailer som podcast på max 1 min. til en bog, som I har læst
-
I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast
-
I skal skabe et spændende lydunivers, der pirrer til jeres kammeraters nysgerrighed, så de får lyst til at læse bogen
-
Det gør I ved at lave en podcast, der mixer minimum to lydkilder - fx reallyde eller en fortællerstemme med fede lydeffekter eller stemningsskabende musik
-
I afspiller jeres podcast for klassen og giver hinanden feedback
Bogtrailer som podcast
|
Før optagelse
I skal følge 4 dogmer, når I producerer jeres podcast:
I inddeles i 2-3-mands grupper. Diskutér, hvad I gerne vil have med i jeres podcast ved at udfylde skabelonen (husk at lave en kopi)
|
Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser |
Under optagelseOptag jeres podcast:
|
Redigering
- Læg jeres optagelser ind i et redigeringsprogram og klip jeres optagelser sammen på flere spor fx Wevideo eller Soundation på Skoletube.dk, som kan lave lydoptagelser i flere spor
Præsentation og feedbackAfspil jeres podcast for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:
|
*Anslag: Et anslag betyder indledning. Det er podcastens begyndelse, der skal fange lytternes interesse og give en forsmag på bogens tema, genre eller stemning.
|
I skal minimum vælge reallyde og en af de 3 andre lydkilder til jeres podcast:
|
I må ikke afsløre bogens klimaks eller slutning, men I må gerne lægge op til det, fx ved at:
|
Jeres podcast skal vare ½-1 min.
|
Bogtrailer - podcast
Udstyr: Elevernes mobiler og ekstern mikrofon til at optage podcasten, og det device, eleverne bruger til at klippe podcasten.
Programmer: Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at redigere lyd før anbefaler vi Soundation eller Wevideo, som begge ligger på SkoleTube
Tidsforbrug: 4 lektioner
- 5 min. til præsentation af forløbet
- 15 min. til gennemgang af de 4 dogmer, de 4 lydkilder og skabelonen
- 20 min til idéudvikling af indhold og valg af lydkilder
- 20 min. til optagelse af reallyde på udvalgt location
- 20 min. til valg af andre lydkilder og evt. forberedelse og indtaling af fortællerstemme
- 40 min. til klipning af podcasten*
- 15 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen
* Hvis eleverne ikke har erfaringer med redigering af podcast, anbefaler vi, at I afsætter i alt 60 min. på, at eleverne først orienterer sig i vores videotutorials i redigering og derefter klipper deres podcast sammen
Fagligt fokus: Eleverne trænes i at tilrettelægge en bogtrailer som podcast fra idé til færdigt produkt. De arbejder med podcast som lydreklame og dramaturgiske greb som anslag og åben slutning fortalt gennem lyd. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.
Auditivt fokus: Eleverne trænes i at anvende forskellige former for lyd – reallyd, lydeffekter, underlægningsmusik og fortællerstemme – til at etablere spænding, stemning og følelser. Eleverne trænes også i at klippe en bogtrailer ved at mixe forskellige lydkilder i flere lydspor.
OBS: Under præsentation og feedback delen kan du fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper. Ved en ny bogtrailer får samme gruppe et nyt fokuspunkt