Gå til hovedindhold

Bogtrailer - montage

Dansk: ”Hun holdt vejret. Hjertet hamrede mod hendes bryst og den forrevne bluse klæbede til hendes svedige ryg. Pludselig hørte hun en gren knække ovre bag buskadset. Hun kvalte et gisp – forfølgeren havde indhentet hende!” Sådan kunne en passage lyde fra en spændingsroman.
I denne øvelse skal I lave en bogtrailer om en bog, I har læst. Bogtraileren er en videoreklame. I skal derfor pirre til jeres kammeraters nysgerrighed, så de får lyst til at læse bogen. Det gør I ved at lave en bogtrailer fuld af stemning, følelser og spænding, men uden at afsløre slutningen!

  • Læs op

Indhold

    7. - 9. klasse 6 lektioner Dansk 4 personer

     

       

    Mikrofon

    Mobil

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Kan du forberede, optage og klippe en bogtrailer

    • Har du kendskab til og kan i praksis anvende montagen som fortælle- og klippeteknik

    • Kan du bruge udvalgte filmiske virkemidler til at skabe spænding, stemning og følelser

    • Kan du vække interesse for bogen hos andre elever

     

     

    Om øvelsen

    • I grupper skal I forberede, optage og klippe en bogtrailer til en bog, som I har læst.

    • En bogtrailer er en videoreklame, lidt ligesom en filmtrailer.

    • I skal bruge montagen som fortælle- og klippeteknik.

    • I skal også bruge udvalgte filmiske virkemidler for at skabe stemning og gøre bogtraileren spændende at se på.

    • I slutter med at vise jeres bogtrailer for klassen og give hinanden feedback.

     

     

    Hvad er montage?

    En montage er en samling af indstillinger og korte uddrag af scener, der bryder historien op i små bidder – ligesom I kender det fra filmtrailere.

    1. Forkort tiden!

      I kan bruge montagen til at vise hovedkarakterens udvikling i forkortet form. Det kan fx være en person, der træner til et vigtigt stævne. I glimt ser vi personen lave en række krævende øvelser. På den måde kan mange dages træning vises på 10 sekunder. Og her bliver tiden forkortet i klipningen.

    2. Skab en bestemt stemning!

      Vær tro mod bogens genre og historie og vis, hvordan hovedkarakteren har det i en vigtig scene. Som pigen, der er skrækslagen og flygter væk fra sin forfølger i en skov. Eller en forelsket dreng, der går i solskinnet, sender en sms med et hjerte eller ligger og kigger drømmende op i en trætop. Det kan også være en person, der bliver moppet eller har mistet en nær ven eller et familiemedlem og derfor ses sidde alene med sænket hoved og sammenbøjede ben op ad en grå mur.

    3. Vis et bestemt miljø

      Hvis miljøbeskrivelsen i bogen spiller en vigtig rolle for handlingen, kan I fx lave en montage af hovedpersonen i et hektisk storbymiljø med høje bygninger og trafik, der går ind og ud af butikker etc. Eller det kan være en festscene, som I nemt kan lave ved at lade en gruppe piger mødes på et toilet, hvor de sætter håret, lægger make up eller deler hemmeligheder. Festmusikken høres som dunkende rytmer i baggrunden.

    4. Etabler et bestemt tema med symbolske billeder

      Med ganske få effektfulde virkemidler kan I slå bogens tema an med symbolske billeder. Fx en edderkop i sit spind og truende musik for at signalere børn, der er fanget i et spind af frygt og løgne. Det kan også være en rekvisit, der er gået i stykker fx knust glas, en revne i en mur, der kan symbolisere en skilsmisse, et brudt venskab etc. Eller det kan være en vissen blomst, der kan symbolisere død.

     

     

     

    Før optagelse

     

    Gennemgå ’Hvad er montage’ på klassen.

    Planlæg jeres bogtrailer:

    • Diskuter hvad I gerne vil have med i jeres bogtrailer og udfyld bogtrailer skabelonen:

      • Hvad synes I er spændende eller vigtigt ved historien? Vælg gerne 1-3 bestemte scener.

      • Hvilke følelser har hovedpersonen her?

      • Hvilken stemning passer til de scener, I gerne vil vise uddrag fra?

    • Vælg mindst 2 af de 4 måder at skabe montage på

    • Find på en billedhistorie til jeres montage. Hvis bogen indeholder centrale overnaturlige elementer eller andet, som I ikke selv har mulighed for at optage, må I gerne supplere jeres egne optagelser med enkelte billeder og videoklip fra nettet

    • Der må max være 2 replikker. I stedet skal lydsiden bestå af stemningsmusik, reallyde og effektlyde

    • I må ikke afsløre bogens klimaks, men må gerne lægge op til det eller skabe en åben slutning

    • Fordel rollerne mellem jer: to karakterer, filmfotograf og lydmand

     

     

     

    Husk! Vend mobilen vandret Optag 3 sekunder før og efter hvert skud, så der er noget at klippe i Tjek ofte, at der er lyd på jeres optagelser

    Indstil jeres mobil eller tablet til at optage i 720p

      

     

    Under optagelse

    Optag jeres filmtrailer:

    • Før I begynder at optage jeres film, skal I have set dette video-essay: DROP DET DOVNE KAMERA.

    • Jeres bogtrailer skal nemlig rumme forskellige:

      • Billedbeskæringer

      • Synsvinkler

      • Perspektiver

      • Kamerabevægelser

    • Husk at optage jeres scener med forskellige billedbeskæringer, synsvinkler og perspektiver, så I har flere indstillinger at vælge imellem, når I skal klippe jeres bogtrailer.

      • Kom fx tæt på karaktererne, så vi kan afkode deres følelser

      • Kom tæt på vigtige rekvisitter

      • Skab overblik over scenens location med totaler/supertotaler

     

     

    Redigering

    • Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres film sammen. 

    • Hvis det er første gang I klipper en film: 

    • Se, hvordan I importerer, redigerer og eksporterer en kort fiktionsfilm i WeVideo

     

     

     

    Præsentation og feedback

    • Vis jeres bogtrailer for klassen og giv grupperne feedback ud fra følgende:

      • Hvad får vi at vide om hovedkarakteren?

      • Hvilken situation befinder hovedkarakteren sig i?

      • Hvilke af de 4 montageformer er brugt? Hvordan virker de?

      • Hvilke følelser og stemninger etablerer bogtraileren?

      • Hvilke filmiske virkemidler er mest vellykkede? Hvorfor?

      • Hvad er det mest vellykkede ved bogtraileren?

      • Får I lyst til at læse bogen nu? Hvorfor?

     

     

    Øvelse: Bogtrailer

     

    Udstyr

    Elevernes mobiler til filmoptagelser og det device, eleverne bruger til at klippe deres film. 

    Hvis skolen råder over eksterne mikrofoner, anbefaler vi, at grupperne får udleveret én hver. Det vil højne filmenes lydkvalitet. Hvis I ikke har adgang til eksterne mikrofoner, udgår lydmandens funktion, hvorfor det vil være optimalt at nedsætte 3 mandsgrupper.

    Program: 

    Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film sammen før, anbefaler vi WeVideo, der ligger på SkoleTube.

     

    Tidsforbrug: ca. 6 lektioner

    • 10 min. til præsentation af forløbet

    • 25 min. til gennemgang af og dialog om montage

    • 30 min til idéudvikling af indhold

    • 15 min. til gennemgang af ’Drop det dovne kamera’

    • 80 min. til optagelse af bogtraileren

    • 80 min. til klipning af bogtraileren

    • 30 min. til præsentation og feedback på gruppernes film i klassen

     

    Fagligt fokus:

    Eleverne trænes i at tilrettelægge en bogtrailer fra idé til færdigt produkt. De arbejder med montagen som fortælleform og opbygning af spænding, stemning og følelser. Efterfølgende trænes eleverne i at fremlægge deres produkt og give feedback til andre.

     

    Filmisk fokus:

    Øvelsen har fokus på 2 vigtige elementer i produktion af en filmtrailer:

    • At eleverne lærer at komprimere historien i en roman til små brudstykker og stemningsbilleder med afsæt i montageteknikken.

    • At eleverne trænes i at anvende udvalgte filmiske virkemidler under optagelsen og i klippeprocessen - for at skabe god billedvariation, spænding og stemning.

     

    Præsentation og feedback:

    • Du kan fordele fokuspunkterne ud på forskellige grupper, således at en gruppe skal holde øje med skildringen af hovedkarakteren under visningen osv. Ved en ny bogtrailer får samme gruppe et nyt fokuspunkt.

    • Forløbet afsluttes med, at gruppernes bogtrailere udgives på bogmærker, så de kan formidles til andre elever på skolen vha. QR-koder.

    Drop det dovne kamera

     

    • Flyt kameraet ofte og optag hver scene med forskellige billedbeskæringer, perspektiv og synsvinkler. Så bliver jeres film nemlig spændende at se på

    • Se videoeksemplerne: 

      • Med dovent kamera, hvor kameraet filmer fra samme sted

      • Uden dovent kamera, hvor kameraet flyttes ofte

         

     

     

    Sidst opdateret: 30. maj 2024

    Dokumenter