Øvelse 1 - Portræt - mig i min fritid
Lær at tage portrætfotos af jer selv, mens I er i fuld gang med jeres yndlingshobby. For at billederne bliver spændende at se på, skal I bruge forskellige billedbeskæringer, perspektiver og kameravinkler.

![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Udskoling | 2 lektioner | Billedkunst | 2 personer |
|
|
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I makkerpar skal I lave to portrætserier - en af jer hver
-
I skal finde ud af, hvad I hver især godt kan li’
-
I skal forberede, hvor det vil være fedt at tage billederne, hvad I skal have på og hvad I skal bruge
- I skal indsætte jeres fotos i et billedprogram og lægge underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten
Husk! Vend mobilen vandret |
![]() |
Før optagelse
Fordel roller:
Vælg steder:
|
Under optagelse
|
Redigering
-
Hver især indsætter I jeres fotos af jer selv i et program, fx WeVideo
-
Udvælg 6 forskellige fotos – på det sidste kigger personen i kameraet
-
Læg underlægningsmusik på, der passer til aktiviteten
-
Find ud af hvor hurtigt du skal skifte mellem billederne, så det passer til stemningen (1-3 sekunder)
Præsentation og feedback
|
Øvelse 1
- Portrætserie - mig i min fritid
Klassetrin: Udskoling
Fag: Billedkunst
Antal elever: 2
Udstyr: Elevernes mobiler til at tage billeder, og det device, eleverne bruger til efterbehandlingen af deres billeder i et program.
Program: Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger.
Tidsforbrug: 2 lektioner
-
20 min. til præsentation af forløb og teoridel
-
30 min. til at tage billeder
-
25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser
-
15 min. til at præsentere og give feedback på billederne med en ny makker.
Vær obs på, at eleverne holder mobilen vandret, når de tager billeder.
Fagligt fokus: Eleven har viden om fotografering og kan bruge digitale værktøjer til billedbehandling - i dette tilfælde af en portrætfotoserie. Eleven har også viden om og trænes i billedopbygning, billedkomposition, synsvinkler og brug af fugle, frø- og normalperspektiv. Eleven trænes endvidere i at få og give feedback til andre på deres produkter.
Filmisk fokus: Eleven får viden om og praktisk erfaring med at fremstille en portrætfotoserie. For at skabe god billedvariation og dynamik i billederne trænes eleven i at tage billeder med fokus på følgende filmiske virkemidler.
- Billedbeskæringer
- Perspektiver
- Kameravinkler
OBS: Du skal aftale med eleverne, om deres portrætserie skal tages på skolens grund eller om de må vælge locations et andet sted. Vi anbefaler dog, at eleverne vælger andre locations end genkendelige lokaler og steder på skolen.
Hvis eleverne ikke har arbejdet med billedbeskæring og perspektiv før, anbefaler vi, at du afsætter yderligere 20 min. til gennemgang af disse. På denne portal finder du korte beskrivelser af disse her: