Øvelse 2 - Kom tættere og tættere på motivet på film
Lær at optage en kort scene med flere billedbeskæringer

|
|
|
|
Mellemtrin |
2 lektioner |
Dansk |
2 personer |
|
|
Mobil |
Computer |
Når du har gennemført øvelsen:
|
Om øvelsen
-
I makkerpar skal I optage en lille filmscene på 7 indstillinger (20 - 30 sek. ialt) efter en skudliste, som vi har lavet til jer. Øvelsen handler om, at I lærer at bruge de billedbeskæringer, der passer til handlingen.
-
Indstillingerne skal optages i kronologisk rækkefølge. Derefter klipper I jeres film i det redigeringsprogram, som jeres lærer har valgt.
-
I går sammen med et andet makkerpar og viser og giver feedback på jeres film. I slutter med en opsamling på klassen.
Husk! Vend mobilen vandret |
Handlingen
En person kommer gående, men stopper op, fordi hun/han ser en sammenfoldet seddel på jorden. Personen samler sedlen op og læser den. Personen reagerer på sedlen med én replik og løber tilbage, hvor han/hun kom fra.
|
Før optagelse
|
Optag scenen efter skudlisten
Optag scenen efter denne skudliste.pdf
Under optagelse
|
Redigering
-
Læg jeres optagelser ind i et klippeprogram og klip jeres film sammen.
-
Hvis det er første gang I klipper en film:
Præsentation og feedback
|
Øvelse 2
- Kom tættere og tættere på motivet på film
Tidsforbrug: 2 lektioner
10 min. til præsentation af forløb*
10 min. til idéudvikling: Hvad skal der stå på sedlen? Hvad skal karakteren sige? (1 replik)
20 min. til optagelse
5 min. til upload af film til den platform, I bruger på skolen
20 min. til redigering
15 min. til præsentation og feedback på filmene i 2 makkerpar
10 min til opsamling med AHA-slides
*Kræver, at klassen har fået gennemgået teoridelen, 'Hvad er billedbeskæring?'
Fagligt fokus:
Eleverne opnår viden om virkemidler på film. De skal undersøge virkemidlet billedbeskæring ved at udarbejde et lille dramatisk produkt. Efterfølgende trænes eleverne i at give feedback til andre.
Filmisk fokus:
Øvelsen har fokus på, at eleverne lærer om billedbeskæring og bruger flere billedbeskæringer ved at optage en lille scene ud fra en forproduceret skudliste. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at forstå, hvornår man bruger de enkelte billedbeskæringer på film og hvordan de skaber god billedvariation på film.
Program:
Vælg det klippeprogram, eleverne tidligere har arbejdet med. Hvis eleverne ikke har prøvet at klippe en film før, kan de bruge WeVideo, der ligger på SkoleTube.