Gå til hovedindhold

Øvelse 1 - Kom tættere og tættere på motivet

Lær at tage billeder med de 6 billedbeskæringer

  • Læs op

Indhold

    Mellemtrin 2 lektioner Dansk 2 personer
       

    Mobil

    Computer

     

     

    Når du har gennemført øvelsen:

     

    • Ved du, hvad billedbeskæring er

    • Kan du tage billeder i de 6 billedbeskæringer

    • Ved du, hvad hver billedbeskæring bruges til

     

     

    Om øvelsen

    • I makkerpar skal I tage billeder af de 6 billedbeskæringer med jeres smartphones. 

    • Billederne sætter I ind i det program, jeres lærer har valgt. 

    • I går sammen med et andet makkerpar og præsenterer og giver feedback på jeres billeder.

    Husk! Vend mobilen vandret

     

     

    Før optagelse

     

    Fordel roller: 

    • En fotograf og en foran kameraet

    • Derefter bytter I, så I har prøvet begge roller

    Vælg et sted: 

    • Der skal være god plads til en supertotal – fx sportspladsen, skolegården eller et stort lokale

     

     

     

     

    Under optagelse

     

    Tag 6 billeder hver – 1 af hver af de 6 billedbeskæringer:

    OBS: I alle beskæringer - undtagen supertotal - skal motivet fylde hele billedrammen øverst og nederst

    • Supertotal - et overblik over, hvor vi er

    • Total - en person i hel figur

    • Halvtotal - en person fra knæene og op

    • Halvnær - en person fra navlen eller brystet og op

    • Nær - et ansigt tæt på, der viser følelser

    • Ultranær - en detalje helt tæt på

     

     

    Redigering

    • Sæt hver især jeres billeder ind i skabelonen under den billedbeskæring, der passer til billedet

    • Beskriv, hvad billedbeskæringen bruges til ved hvert billede. I kan få hjælp ved at klikke her

    Eksempel på skabelon til billedbeskæring i Google Docs

     

    Præsentation og feedback

    Gå sammen med et andet makkerpar og giv feedback på hinandens billeder:

    • Vis jeres film for klassen og giv hver gruppe feedback:

      • Er det de rigtige billedbeskæringer?

        • Hvorfor? Hvorfor ikke?

      • Hvordan passer billedbeskæringen, til det vi ser på billedet?

     

    Øvelse 1

    - Kom tættere og tættere på motivet

    Tidsforbrug: 2 lektioner

    • 20 min. til præsentation af forløb og teoridel ('Hvad er billedbeskæring?')

    • 30 min. til at tage billeder

    • 25 min. til at sætte billederne ind i et program og tilføje titler og beskrivelser

    • 15 min. til at præsentere og give feedback på billederne to makkerpar

    Vær obs på, at eleverne holder mobilen vandret, når de tager billeder.

    Fagligt fokus: 
    Eleverne opnår viden om billeder som udtryksform. De skal undersøge virkemidlet billedbeskæring i praksis. I efterbehandlingen skal de udarbejde en multimodal tekst i form af billeder og tekst indsat i et program.

    Filmisk fokus: 
    Eleverne lærer om billedbeskæring og bruger de 6 billedbeskæringer i praksis ved at tage billeder af hinanden. Målet med øvelsen er at kvalificere eleverne til at skabe god billedvariation med henblik på deres videre arbejde med små produktioner inden for kort fiktion og dokumentar.

    Program
    Vælg det program eller det slideshow, klassen bruger. Som eksempel på, hvordan eleverne opstiller deres billeder med titler og beskrivelser, har vi brugt Google Docs

     

    Sidst opdateret: 30. april 2024